تاریخ انتشار: شنبه 11 خرداد 1398
داروهای سرطانی می توانند ویژگی های سلول های بنیادی سرطان کولورکتال را افزایش دهند

  داروهای سرطانی می توانند ویژگی های سلول های بنیادی سرطان کولورکتال را افزایش دهند

محققین مرکز تحقیقات سرطان آلمان(DKFZ) و دانشگاه مانهایم کشف کرده اند که گروه خاصی از داروهای سرطانی(مهار کننده های MEK)، مسیر پیام رسانی Wnt که پیشبرنده سرطان است را در سلول های سرطان کولورکتال فعال می کنند. این امر می تواند منجر به تجمع سلول های سرطانی با مشخصه های سلول های بنیادی شود که دلیل اصلی مقاومت درمانی و عود مجدد بیماری هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول ها از طریق واکنش های بیوشیمیایی مربوط به مسیر پیام رسانی Wnt به اثرات پیرامونی واکنش نشان می دهند. سیگنال های Wnt تکوین جنین اولیه را هماهنگ می سازند اما در بسیاری از فرایندهای بیماری زا از جمله سرطان نیز دخیل هستند. در حالی که محققین در ابتدا تصور می کردند که مسیر بیش از اندازه فعال شده Wnt با ایجاد سرطان مرتبط است، نتایجی که اخیرا بدست آمده است نشان می دهد که فعالیت Wnt روی سلول های بنیادی سرطانی نیز اثر می گذارد. سیگنال های Wnt روی تعادل بین سلول هایی که قابلیت های بنیادینگی دارند و سلول های تمایز یافته هم در روده سالم و هم در سرطان کولون اثر می گذارند.

در سلول های بنیادی سرطان کولورکتال، مسیر پیام رسانی Wnt به طور ویژه فعال است و مسئول حفظ مشخصه های بنیادینگی سلول های بنیادی است. بسته به فعالیت این مسیر، سلول های سرطانی می توانند یک عقب گرد داشته باشند و به حالت بنیادینه برگردند یا این که کماکان تمایز یافته باقی بمانند. این امر نقش تصمیم گیرنده ای را در موفقیت درمان ایفا می کند: سلول های بنیادی سرطانی مسئول مقاومت درمانی و عود مجدد سرطان هستند. در حالی که سلول های سرطانی طبیعی تحت تاثیر داروها خاموش می شوند، سلول های بنیادی سرطانی در برابر آن ها مقاومت نشان داده و دلیلی برای عود مجدد بیماری در آینده می شوند.

بسیاری از تومورها بوسیله جهش هایی در مسیر پیام رسانی Ras ایجاد می شوند که موجب رشد بیشتر تومور می شود. فعالیت بیش از حد این مسیر می تواند بوسیله داروهایی موسوم به مهار کننده های MEK کاهش یابد. با این حال، این داروها در مورد سرطان کولورکتال اثرگذار نیستند. در توجیه این امر، محققین در DKFZ نشان داده اند که مهار کننده های MEK فعالیت Wnt را هم در موش و هم در ارگانوئیدهای کشت شده از سلول های توموری بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال تحریک می کنند. به طور هم زمان، فعالیت ژنی سلول های سرطانی به سمت الگوی بنیادینگی(تبدیل شدن به سلول های بنیادی) تغییر می کند. مهار کننده های MEK نرخ تقسیم تومورهای روده ای را کاهش می دهند اما به طور هم زمان سلول های بنیادی سرطانی در ارگانوئیدهای سرطان روده تجمع پیدا می کنند. این دقیقا با آن چه تحت عنوان سلول های بنیادی سرطانی خفته از آن یاد می شود، مطابقت دارد. محققین امیدوارند که درک این امر مهارکننده های MEK‌چگونه روی فعالیت Wnt اثر می گذارد بتواند منجر به ایجاد داروهای هدفمند و موثر برای سرطان کولورکتال شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه