تاریخ انتشار: یکشنبه 02 تیر 1398
مطالعه روی گورخرماهی امیدها را برای بیماران مبتلا به سندرم کاستلو زنده نگه داشته است

  مطالعه روی گورخرماهی امیدها را برای بیماران مبتلا به سندرم کاستلو زنده نگه داشته است

عقب ماندگی ذهنی، ویژگی های چهره ای تغییر یافته و مشکلات قلبی همگی مسائلی هستند که کودکان مبتلا به سندرم کاستلو با آن مواجه هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، به عقیده محققین دانشگاه میلان دلیل این بیماری موتاسیون در ژنی به نام Ras است که در نزدیک به 20 درصد تومورها نیز این جهش ژنی مشاهده می شود. در واقع یک پنجم سرطان ها یا بیماری های ژنتیکی نادر دارای چنین جهشی هستند. این دستاورد به لطف مطالعه روی گورخرماهی بدست آمده است که مهم ترین مدل جانوری مطالعاتی در سراسر دنیا محسوب می شود و به عقیده محققین دانشگاه میلان و به لطف مطالعه روی گورخرماهی، موتاسیون در Ras دلیل اصلی سندرم کاستلو است. کودکانی که با این مشکل متولد می شوند دارای موتاسیونی در DNA شان هستند که مشخصه های مشابه با سلول های سرطانی را به سایر سلول های بدن فرد نیز منتقل می کنند ولی توموری شکل نمی گیرد. به عبارت دیگر افراد مبتلا به این سندرم ناقلین سالم تومور هستند. درون هر سلول بالغ، تغییرات مشابه می تواند سه نتیجه مختلف داشته باشد: سلول وارد آپوپتوز یا مرگ سلولی برنامه ریزی می شود، وارد پیری می شود و یا این که منجر به یک نئوپلاسم می شود.

در سندرم کاستلو، موتاسیون Ras موجب پیری زودرس سلول ها (غیر از سلول های بنیادی پیری و مغز) می شود.  استفاده از گورخرماهی به عنوان یک مدل پایه حاکی از درمان های احتمالی است که پیری را در سلول های بنیادی مغزی و قلبی بیماران مبتلا به سندرم کاستلو کاهش می دهند. در واقع درک این امر که چگونه یک موجود در حال تکوین می تواند از طریق پیام رسانی در ژن Ras و از طریق پیری خودش را مصون نگه دارد می تواند به محققین اجازه دهد که درمان های جدیدی را علیه تومورها طراحی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه