تاریخ انتشار: شنبه 09 شهریور 1398
کشف مارکرهای اپی ژنتیکی مرتبط با بیماری آلزایمر

  کشف مارکرهای اپی ژنتیکی مرتبط با بیماری آلزایمر

تیمی از محققین دانشگاه Brigham، دانشکده پزشکی هاروارد و انستیتو سرطان دانا-فاربر مارکرهای اپی ژنتیکی مربوط به بیماری آلزایمر را شناسایی کرده اند(AD). این یافته مربوط به مطالعه آن ها روی متیلاسیون در کشت های پوست فراد مبتلا به آلزایمر و سالم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برخلاف سال ها تلاش و هزینه های بسیار، محققین هنوز هم نتوانسته اند آلزایمر را درمان کنند. مطالعات گذشته نشان داده اند که آلزایمر یک بیماری ارثی نیست و به نظر می رسد این اپی ژنتیک باشد که نقش حیاتی را در بروز این بیماری بازی می کنند. به همین دلیل آن ها روی متیلاسیون DNA فوکوس کردند که روی خود DNA تاثیر گذار نیست ولی می تواند بیان ژن ها را تغییر دهد.

 برای درک بیشتر این فرایند و نقش متیلاسیون روی بروز آلزایمر، محققین سلول های پوستی بیماران را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بازبرنامه ریزی کنند(برخی از بیماران مبتلا به آلزایمر بودند و برخی دیگر مشکل آلزایمر نداشتند). در ادامه این سلول های بنیادی به سلول های عصبی تمایز یافتند و فرایند تغییرات متیلاسیون DNA را در این سلول ها بررسی کردند. ارزیابی ها و مقایسه داده های بدست آمده نشان داد که 27 ناحیه ژنوم دچار تغییرات اپی ژنتیکی شدند. این گزارش نشان داد که برخی از این تغییرات مختص آلزایمر هستند و ربطی به سن ندارند. به عقیده محققین این مشخصه های اپی ژنتیکی می توانند راهی برای شناسایی بیماری در مراحل اولیه در بیماران باشد و در نتیجه درمان بیماری به تاخیر نیافتد.

در مجموع این مطالعه شواهدی را نشان می دهد که حاکی از تنظیم، تثبیت و حفظ مشخصه های اپی ژنتیکی است که نقش مهمی را در پیشرفت آلزایمر بازی می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه