تاریخ انتشار: شنبه 20 مهر 1398
پیوند سلول های بنیادی بیماری شبه MS را معکوس می کند

  پیوند سلول های بنیادی بیماری شبه MS را معکوس می کند

پیوند سلول های بنیادی یک بیماری عصبی ناتوان کننده که موجب می شود نیمی از بیماران بینایی شان را از دست بدهند و بعد از 5 سال قادر به راه رفتن نباشند را معکوس کرده است. اغلب بیماران سلول درمانی شده بهتر شده اند و نیاز به مصرف دارو ندارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این بیماری جدید که" نورومیلیت اپتیکا" نام دارد پیش از این به عنوان یک زیر نوع نادر از مولتیپل اسکلروزیس(MS) دسته بندی می شد اما در حال حاضر آن را به عنوان یک بیماری جداگانه در نظر می گیرند. برخلاف MS و سایر بیماری های ناتوان کننده،‌ نورومیلیت اپتیکا دارای یک مارکر زیسیت به نام AQP4 است که با فعالیت بیماری مرتبط است. بعد از پیوند سلول های بنیادی، AQP4 دیگر در خون بیماران قابل شناسایی نبود.

در این مطالعه جدید در کلینیک مایو،‌ محققین 12 بیمار مبتلا  به نورومیلیت اپتیکا را مورد پیوند سلول های بنیادی خون ساز(HSCT) قرار دادند. بعد از پنج سال، تنها دو مورد از 12 نفر ناچار به استفاده مجدد از رژیم دارویی شدند و این در حالی است که شرایط بقیه بهتر شد.

هدف از پیوند سلول های بنیادی خون ساز تقویت سیستم ایمنی و به عبارتی جایگزینی سیستم ایمنی معیوب است. بیماران ابتد مورد شیمی درمانی قرار می گیرند تا ریشه سیستم ایمنی آن ها در مغز استخوان از بین برود و سپس مورد پیوند سلول های بنیادی خون ساز قرار می گیرند تا این سلول های بنیادی، سیستم ایمنی جدیدی را برای آن ها مهیا سازند. به عقیده محققین استفاده از سلول درمانی می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای گران قیمت برای این بیماری و سایر بیماری های مشابه باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه