تاریخ انتشار: یکشنبه 15 دی 1398
تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR و امید به درمان کم خونی داسی شکل

  تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR و امید به درمان کم خونی داسی شکل

به لطف تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR، محققین به درمان بیماری کم خونی داسی شکل به عنوان یک اختلال خونی ژنتیکی امیدوار شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در یک دهه اخیر محققین و پزشکان بسیاری به دنبال استفاده از تکنیک های ویرایش ژنوم برای درمان بیماری های مختلف بوده اند. یکی از آخرین و به روز ترین این تکنیک ها، تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR است.

در بیماری کم خونی داسی شکل، سلول های بنیادی مغز استخوان دچار جهش در یک ژن مسئول ساخت هموگلوبین می شوند. نتیجه این امر عدم توانایی سلول های قرمز خونی در حمل اکسیژن است. در پروژه ای جدید محققین از تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR برای ترمیم این ژن جهش یافته استفاده کرده اند. این فرایند شامل گرفتن سلول های بنیادی از خود بیمار، برداشتن ژن معیوب بوسیله تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR و در ادامه تزریق سلول های بنیادی ویرایش شده به بدن بیمار برای کاهش علایم بیماری ژنتیکی بود. در نتیجه این دستکاری ژنتیکی، سلول های بنیادی فرد قادر به تولید هموگلوبین جنینی هستند که تنها در زمان جنینی وجود دارند. به عقیده دکتر فلیکس سرپرست تیم تحقیقاتی این مطالعه، این سلول های بنیادی دارای هموگلوبین جنینی دارای تمایل حمل اکسیژن بیشتری هستند و می توانند در درمان کم خونی داسی شکل به میزان موثرتری در مقایسه با سایر درمان های موجود عمل کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه