تاریخ انتشار: شنبه 10 اسفند 1398
سلول های بنیادی ابزاری مناسب برای تولید مدل های ریه در مطالعات پیش بالینی

  سلول های بنیادی ابزاری مناسب برای تولید مدل های ریه در مطالعات پیش بالینی

در مطالعه ای جدید پژوهشگران نشان داده اند که به لطف سلول های بنیادی ایجاد استراتژی های جدید برای تولید ریه های انسانی در جانوران برای پیوند، به عنوان جایگزینی برای ریه های پیوندی، امکان پذیر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، محققین از رشد سلول های بنیادی روی داربست های سنتتیک یا ریه های سلول زدایی شده استفاده کرده اند؛ هر چند پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است اما تاکنون موفق به تولید ریه های کاملا دارای عملکردی که بتوانند در مدل های جانوری بقا داشته باشند نشده بودند.  یکی از چالش های موجود در این زمینه شرایط کشتی است که بتواند شرایط لازم را برای کشت و تکثیر سلول های بنیادی و حفظ پتانسیل آن ها برای تمایز به بسیاری از سلول های مختلف حفظ کند. در این مطالعه جدید محققین سلول های بنیادی را به دو نوع جنین موشی مهندسی شده پیوند کردند.

یکی از جنین ها فاقد سلول های بنیادی بود که بتواند به سلول های ریوی بالغ تبدیل شود و جنین دیگر قادر به تولید سلول های کافی برای تولید ریه نبود. این رویکرد را تولید جنین های کایمرا می نامند که حاصل مخلوط سلول های اهدایی و میزبان بود. سلول های بنیادی منجر به تشکیل ریه های دارای عملکردی شد که به موش اجازه زنده ماندن تا زمان بلوغ را دادند. در این مطالعه تست های عملکرد ریوی زیادی صورت گرفت که حاکی از این امر بود که ریه های کایمریک به همان خوبی ریه های طبیعی موش کار می کنند و هیچ نشانه ای از رد پیوند را نشان نمی دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه