تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1399
هدف درمانی جدید برای سندرم میلودیسپلاستیک

  هدف درمانی جدید برای سندرم میلودیسپلاستیک

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کوماموتو در ژاپن به آنالیز پاتوفیزیولوژی سندرم میلودیسپلاستیک (MDS) به عنوان یک سرطان خونی شایع در افراد پیر پرداخته و حضور فاکتور رونویسی RUNX3 را در این سرطان دخیل دانسته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سندرم میلودیسپلاستیک یک سرطان مقاوم است که به داروهای ضد سرطانی موجود مقاومت نشان می دهد. این سرطان از سلول های بنیادی خون ساز منشا می گیرد و منجر به نارسایی فرایند خون سازی می شود. پیشرفت های اخیر در آنالیز توالی یابی جامع DNA به میزان زیادی موتاسیون های ژنتیکی دخیل در این بیماری را نشان داده است اما هنوز در مورد مکانیسم های دخیل در این بیماری اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

آنالیز سلول های سندرم میلودیسپلاستیک انسانی و  هم چنین مدل موشی این بیماری بوسیله  نشان داده است که یک مکانیسم غیر طبیعی بیان ژن با شروع و تحریک سلول های بنیادی سندرم میلودیسپلاستیک مرتبط است و در این میان RUNX3 می تواند یک هدف درمانی جدید برای این بیماری باشد. این مطالعه ثابت کرده است که بیمارانی که بیان RUNX3 در آن ها بالا است پیش آگهی بدتری دارند. در مطالعه صورت گرفته روی مدل موشی سندرم میلودیسپلاستیک نیز مشاهده شد که سرکوب سطح بیان و عملکرد RUNX3 می تواند یک هدف درمانی برای این بیماری باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه