تاریخ انتشار: شنبه 07 تیر 1399
تستی جدید که به مدیریت بهتر بیماران مبتلا به نقص ایمنی ترکیبی شدید(SCID) کمک می کند

  تستی جدید که به مدیریت بهتر بیماران مبتلا به نقص ایمنی ترکیبی شدید(SCID) کمک می کند

اخیرا پژوهشگران در دانشگاه مونترال تستی را طراحی و ارائه کرده اند که به مدیریت بهتر بیماران مبتلا به نقص ایمنی ترکیبی شدید(SCID) و اتخاذ تصمیم درمانی درست کمک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، غربالگری های معمول نوزادان در سال های اخیر موجب افزایش شناسایی بیماران مبتلا به نقص ایمنی ترکیبی شدید(SCID) شده است. این سندرم شامل گروهی از اختلالات ژنتیکی وراثتی نادر است که بوسیله عدم فعالیت سیستم ایمنی از جمع عدم وجود لنفوسیت های T مشخص می شود. در صورتی که این عارضه درمان نشود در همان ماه های اول زندگی موجب مرگ فرد می شود. در حال حاضر درمان موثری برای این عارضه وجود ندارد به این دلیل که دلیل ژنتیکی بیماری به خوبی مشخص نیست. بسته به ذات ژن جهش یافته، دو درمان برای SCID وجود دارد: پیوند مغز استخوان یا پیوند تیموس. اما هنوز برای اتخاذ تصمیم درست و انتخاب گزینه درمانی مناسب نیاز به شناسایی نوع بیماری است. معمولا زمانی که پزشکان قادر نیستند دلیل واقعی اختلال را شناسایی کنند به پیوند مغز استخوان روی می آورند و به همین دلیل معمولا برای اتخاذ تصمیم درست درمانی، نمونه گیری هایی از مغز استخوان نوزاد انجام می شود. با توجه به این نیاز بالینی، محققین بدنبال ارائه تستی دارای عملکرد بوده اند که به جای نمونه مغز استخوان که گرفتن آن فرایندی بسیار پیچیده و تهاجمی است، از حجم کوچکی از خون محیطی استفاده کند.

به موجب این تست، در شرایط آزمایشگاهی، شمار بسیار اندکی از سلول های بنیادی از مقدار کمی از خون بیماران(3 تا 5 میلی لیتر) جداسازی می شود. در ادامه این سلول های بنیادی در شرایطی سه بعدی که عملکرد تیموس انسانی را شبیه سازی می کند کشت داده می شوند و در عرض کمتر از 5 هفته ساختارهای سه بعدی را شکل می دهند که می تواند عملکردهای تیموسی را انجام دهد. در صورتی که نتایج نرمال بود، پیوند تیموس توصیه می شود و در صورتی که غیر طبیعی بود، پیوند مغز استخوان توصیه می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه