تاریخ انتشار: شنبه 14 تیر 1399
رحم زیست مهندسی شده به منظور حمایت از بارداری

  رحم زیست مهندسی شده به منظور حمایت از بارداری

در پژوهشی جدید در انستیتو پزشکی بازساختی ویک فارست(WFIRM)، محققین نشان داده اند که یک رحم زیست مهندسی شده می تواند از لقاح، تکوین جنینی و تولد بک نوزاد سالم حمایت کند. با پیشرفت در این زمینه می توان به استفاده از این رویکرد برای زنانی که به دلیل مشکلات رحمی قادر به باردار شدن نیستند امیدوار بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از www.cryo-cell.com،  بافت رحم مهندسی زیستی یا مهندسی بافت شده می تواند گزینه درمانی مناسبی برای زنانی باشد که به دلیل مشکلات رحمی نابارور هستند. در مدل های جانوری بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته، بازسازی رحم تنها با استفاده از گرافت های بافتی زنوژن(مشتق از جانوران دیگر) میسر شده است. اما در پژوهشی که در انستیتو WFIRM صورت گرفته است، محققین از داربست های پلیمری زیست تخریب پذیری که با سلول های اتولوگ(مشتق از خود جانور یا فرد) کشت شده بودند برای احیای ساختار و عملکرد رحمی مدل های خرگوشی استفاده کردند. در این رویکرد، یک برش نیمه عمیق در رحم خرگوش ها ایجاد شد و در ادامه سازه های متشکل از داربست و سلول بوسیله بخیه به رحم پیوند شدند. شش ماه بعد، رحم های مهندسی شده با ساختار طبیعی رحم تشکیل شد که اپی تلیوم سازمان یافته لومینال/گلاندولار(غده ای)، استروما، موکوس دارای عروق و دو لایه میومتریوم داشت. در ادامه مشخص شد که تنها خرگوش هایی که این سازه ها را دریافت کردند، قابلیت باروری داشتند و توانستند طی بارداری به طور کامل و تا انتهای بارداری از جنین ها محافظت کنند.

با مطالعه، پژوهش و پیشرفت بیشتر در زمینه زیست مواد، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی می توان امیدوار بود که این رویکرد در آینده ای نزدیک برای ناباروری های انسانی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه