تاریخ انتشار: دوشنبه 14 فروردین 1391
ارتباط اسکیزوفرنی با تغییرهای اپی ژنتیکی در نمونه خون

  ارتباط اسکیزوفرنی با تغییرهای اپی ژنتیکی در نمونه خون

محققان دانشگاه علوم پزشکی کارولینسکا سوئد ، نوعی تغییراپی ژنتیکی به نام متیلاسیون DNA را در خون بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی شناسایی کرده اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medindia.net ، اسکیزوفرنی یکی از شایع ترین بیماری های روانی مزمن است که 1٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. در حال حاضر مشخص شده است که اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده این بیماری را داشته باشند افزایش خطر برای دیگر اعضای خانواده وجود دارد. همچنین، مطالعه بر روی دوقلوهای همسان، نشان می دهد که 50 درصد خطر ابتلا به  این بیماری توسط عوامل ژنتیکی تعیین می شود. این به نوبه خود حاکی از آن است که عوامل محیطی، که شامل تغییرات اپی ژنتیکی ژنوم است عامل  50 درصد باقی مانده علت این بیماری است.
اپی ژنتیک شامل تغییرات شیمیایی کوچک و برگشت پذیرژنوم ( به عنوان مثال اتصال گروه های متیل به توالی خاصی ازDNA در ژنوم) است که می تواند عملکرد DNA را تغییر دهد. نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که مکانیزم های اپی ژنتیکی از اهمیت زیادی دربیماری های روانی برخوردار هستند.
مطالعه حاضر که در مجله FASEB منتشر شده است نشان می دهد که سطح متیلاسیون DNA در سلول های سفید خون افرادی که از اسکیزوفرنی رنج می برند بطور قابل ملاحظه ای کمتر از حد نرمال است و درجه متیلاسیون با سن شروع بیماری و شدت این بیماری مرتبط است. محققان همچنین میزان متیلاسیون را در نمونه بیمارانی که با انواع مختلف داروها درمان شده بودند مقایسه کرده و دریافتند که درمان با یک نوع داروی ضد افسردگی می تواند سطوح متیلاسیون DNA را در سلول های خونی به سطح طبیعی ترتغییردهد.
"این واقعیت که متیلاسیون DNA در نمونه خون معمولی می تواند به عنوان یک نشانگر شدت اسکیزوفرنی مورد استفاده قرارگیرد می تواند آغازگرفرصت های جدیدی باشد و درآینده ممکن است این دانش جدید به منظور توسعه یک تست ساده برای تشخیص بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مورد استفاده قرار گیرد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 22 بهمن,1391

تکیه

با تشکر از مقاله بسیار بسیار جالب ، به دلیل اینکه من هم روی تغییرات اپی ژنتیک تحقیق می کنم ایا امکان این وجود دارد که متن مقاله اصلی را که چاپ شده داشته باشم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه