تاریخ انتشار: یکشنبه 16 شهریور 1393
نقش سلول های پنت روده در پاسخ به HIV و حفظ سلول های بنیادی روده ای

  نقش سلول های پنت روده در پاسخ به HIV و حفظ سلول های بنیادی روده ای

محققین دانشگاه Davis به نتایج جالبی در مورد پاسخ های اولیه بدن به عفونت HIV دست یافته اند. این محققین دریافته اند که سلول های خاصی در روده به نام سلول های پنت(Panet cell)، اولین پاسخ دهنده ها به عفونت های ویروسی هستند و با تولید سیتوکینی به نام اینترلوکین-1 بتا منشا التهاب گوارشی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در حضور ویروس، اینترلوکین-1 بتا موجب تجزیه اپی تلیوم گوارشی می شود که سدی علیه عوامل بیماری زا به شمار می آید. یکی از بزرگترین موانع برای ریشه کنی کامل ویروس وجود یک منبع دائم برای HIV در روده است. اطلاعات بسیارکمی در مورد تهاجم ویروسی اولیه  و تثبیت منشا گوارشی آن وجود دارد. در این مطالعه محققین به دنبال این مطلب بودند که چه چیزی ویروس را قادر به تهاجم به سیستم گوارشی می کند و منجر به التهاب و کشتن سلول های ایمنی می شود.

این مطالعه نشان داد که سلول های پنت حسگرهای اولیه ویروس در دستگاه گوارشی هستند و ممکن است التهاب گوارشی را القا کنند و منجر به آسیب بافتی و گسترش عفونت ویروسی شوند. محققین شمار بسیار کمی از سلول های آلوده به ویروس را در دو روز اول بعد از آلودگی ویروسی شناسایی کردند که ایجاد یک پاسخ التهابی در پوشش روده می کنند. اینترلوکین-1 بتا تولید پروتئین های اتصالات محکم(tight-junction) را کاهش می دهد که این اتصالات برای سد غیرقابل نفوذ روده به عوامل بیماری زا ضروری هستند. در نتیجه این سد نفوذ ناپذیر شکسته می شود.

با مطالعه عمیق تر محققین دریافتند که پاسخ التهابی از طریق تولید اینترلوکین-1 بتا در سلول های پنت شروع می شود که این ها برای حفاظت سلول های بنیادی روده ای و ثبات اپی تیلوم پوششی روده ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه