تاریخ انتشار: دوشنبه 24 شهریور 1393
شیر مادر ممکن است محافظی برای اختلالات روده ای ویرانگر باشد

  شیر مادر ممکن است محافظی برای اختلالات روده ای ویرانگر باشد

نوزادان نارس در معرض خطر بیماری مهلک و کشنده انتروکولیت نکروزان هستند. در مطالعه ای که محققین در بیمارستان کودکان لس انجلس انجام داده اند نشان د اده اند که پروتئینی به نام نوروگولین-4 که در شیر مادر وجود دارد اما در شیر خشک وجود ندارد، ممکن است کودک را در برابر اختلالات روده ای ناشی از انتروکولیت نکروزان محافظت کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سی درصد از کودکان مبتلا به انتروکولیت نکروزان می میرند و کسانی هم که زنده می مانند دارای مشکلات  شدیدی هستند که گاها منجر به برداشت قسمتی از روده می شود و در نتیجه فرد به صورت داخل سیاهرگی تغذیه می شود. استفاده از شیر خشک یک ریسک فاکتور برای این بیماری محسوب می شود.

این محققین می گویند که مطالعه ماپیشنهاد می کند که بدون پروتئین نوروگولین-4 که در شیر مادر یافت می شود، مکانیسم حفاظتی طبیعی برای روده نابالغ ممکن است از بین برود. اگر در کودکی با تغذیه شیر خشک بیماری انتروکولیت نکروزان به صورت عفونت روده ای یا آسیب دیگری شروع شود، ممکن است در معرض خطر یک بیماری تهدید کننده حیات قرار گیرد.

محققین مجموعه ای از مطالعات را با استفاده از مدل های رت طراحی کردند که شامل آنالیز کردن و تست کردن شیر مادر و بافت روده ای نوزاد در in vitro است. مطالعه نشان داد که رت هایی که با شیر خشک تغذیه شده اند شرایطی مانند انتروکولیت نکروزان را نشان می دهند اما آن هایی که با شیر خشک نوروگولین-4 را نیز دریافت کردند از آسیب های روده ای در امان ماندند. این مطالعه پیشنهاد می کند که نوروگولین-4 به طور اختصاصی به گیرنده اش در روده (ErbB4) متصل می شود تا آسیب های التهابی روده را بلوک کند. علاوه براین، نوروگولین-4 در نمونه های شیر مادر وجود دارد اما در مورد شیرهای خشک این گونه نیست. انتروکولیت نکروزان انسانی به وسیله فقدان سلول های خاص روده به نام سلول های پنت مشخص می شود. این سلول ها روده را از آسیب های میکروبی محافظت می کنند. علاوه براین، سلول های پنت، سلول های بنیادی روده را حفظ می کنند که با ویژگی خودنوزایی خود موجب حفظ بافت پوششی روده می شوند. در  مدل های موشی، محققین نشان دادند که نوروگولین -4  مانع از دست رفتن سلول های پنت می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه