تاریخ انتشار: دوشنبه 24 شهریور 1393
پپتید موجود در پوست سمندرها موجب ترمیم زخم سریع تر و موثرتر در موش می شود

  پپتید موجود در پوست سمندرها موجب ترمیم زخم سریع تر و موثرتر در موش می شود

استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک، می تواند راه حلی جدید در پزشکی جدید باشد و از همه عجیب تر این که این پمادها از سمندر بدست آمده باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سمندرها می توانند اندام های از دست رفته شان را بازسازی کنند و دارای قدرت اعجاب آوری در ریکاوری بخش های آسیب دیده بدن هستند. اما در مطالعه ای جدید محققین پپتیدی را در پوست سمندرها شناسایی کرده اند که ممکن است برای رمزگشایی فرایند ترمیم زخم در انسان مورد استفاده قرار گیرد.

این مطالعه با کشف پپتیدی که موجب پیشبرد ترمیم زخم می شود، گامی را در جهت درک وقایع سلولی و مولکولی که موجب بهبود سریع زخم در سمندر می شوند برداشته اند. برای رسیدن به این کشف، آن ها عصاره های پوستی را از سمندرها جمع آوری کردند و آن را با فیلتراسیون ژلی و کروماتوگرافی مایع جدا کردند. اجزای پوستی سمندرها در معرض تست های تکثیری سلول های کراتینوسیت ها و تشکیل لوله سلول های اندوتلیالی قرار گرفتند تا پتانسیل ترمیم زخم را ارزیابی کنند. این اجزا در معرض آنالیزهای عملکردی و ساختاری بیشتر قرار گرفتند که بیشتر بر پپتیدی کوچک به نام تیلوتویین(tylotoin) تاکید داشت.

مشاهده شد که این پپتید توانایی ترمیم زخم را به کمک فاکتور رشد اپی درمی در مدل های موشی با زخم درمی تمام ضخامت دارند. تیلوتویین تحرک و تکثیر کراتینوسیت ها، سلول های اندوتلیالی عروقی و فیبروبلاست را  مستقیما تشدید می کند که منجر به تسریع اپی تلیالی شدن مجدد و تشکیل بافت گرانوله در جایگاه زخم می شود. هم چنین تیلوتویین آزادسازی TGFb1 و اینترلوکین6 را افزایش می دهد که برای پاسخ به ترمیم زخم ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه