تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 آذر 1399
استفاده از سلول های بنیادی انسانی برای اختلالات قشر مغزی در کشت های ارگانوتیپیک انسانی

  استفاده از سلول های بنیادی انسانی برای اختلالات قشر مغزی در کشت های ارگانوتیپیک انسانی

مطالعات گذشته زال کوکائیا و همکارانش در دانشگاه لوند سوئد نشان داده است که پیوند سلول های بنیادی شبه نورواپی تلیالی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) به مغز مدل های رتی سکته می تواند منجر به پیوند موفقیت آمیز این سلول ها و بهبود نواقص حسی و حرکتی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در پژوهشی جدید این محققین برهمکنش بین سلول های بنیادی شبه نورواپی تلیالی مشتق از iPSCs در قشر مغز با کشت برش های ارگانوتیپیک مشتق از قشر مغزی بالغ را کشف کرده اند. آن ها نشان داده اند که سلول های بنیادی شبه نورواپی تلیالی مذکور با موفقیت به درون شبکه های عصبی میزبان در کشت ارگانوتیپیک تلفیق می شوند(engraftment) و این می تواند مبنای استفاده بالینی از محصولات سلولی مشتق از iPSCs برای اختلالات قشر مغز باشد.

این مطالعه نشان داده است که پیوند سلول های بنیادی شبه نورواپی تلیالی مشتق از iPSCsبه درون برش های قشر انسانی بالغ مشتق شده از بیماران مبتلا به صرع که متحمل جراحی شده بودند، طی چهار تا هشت هفته موجب تمایز این سلول ها به نورون های قشری مختص لایه های بالغ مغزی شد. نکته بارز دیگر این مطالعه عدم تشکیل تراتوما یا تومور بود که نشان دهنده بی خطر بودن پیوند این سلول های مشتق از iPSCs به مغز است.

این مطالعه شواهدی ارائه کرده است که نورون های مشتق از iPSCsمی توانند به طور عملکردی به درون شبکه های عصبی میزبان الحاق شوند و همین امر گامی رو به جلو در کاربرد بالینی سلول های بنیادی برای درمان بیماری های عصبی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه