تاریخ انتشار: دوشنبه 26 آبان 1399
تعیین دقیق جهش های خاموش در ویروس کرونا

  تعیین دقیق جهش های خاموش در ویروس کرونا

همگان متفق القول بر این باورند که ویروس کرونا قبل از انتقال از سایر گونه ها و سرایت به انسان ها در بحران اخیر، در خفاش ها و سایر حیوانات وحشی به صورت بی خطر زندگی می کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در پژوهشی جدید محققین دانشگاه Duke تعدادی جهش "خاموش" را در حدود 30،000 حرف کد ژنتیکی ویروس شناسایی کرده اند که پس از جهش ویروس باعث رشد آن می شود و احتمالاً زمینه را برای همه گیری جهانی فراهم می کند. این تغییرات ظریف شامل چگونگی فولد شدن مولکول های RNA ویروس در سلولهای انسانی بود.

در مطالعه ای که در مجله PeerJ منتشر شد، محققان از روشهای آماری برای شناسایی تغییرات سازگار در ژنوم SARS-CoV-2  در انسان استفاده کردند، اما اطلاعات به دست آمده خیلی شباهت به تغییرات موجود در ویروس کرونا خفاش ها نداشت  . نویسنده اصلی این مقاله در  دانشگاه دوک گفت: "ما در تلاشیم بفهمیم چه چیزی این ویروس را منحصر به فرد کرده است." تحقیقات قبلی، ژنی را کشف نموده است که پروتئین هایSpike  که روی سطح ویروس کرونا قرار دارند را رمزگذاری می کند، که این پروتئین ها نقش مهمی در توانایی آلوده سازی سلول های جدید دارند.

مطالعه ذکر شده ترتیب جهش هایی را نشان داد که باعث تغییر پروتئین های Spike می شوند و حاکی از آن است که سویه های ویروسی حامل این جهش ها به احتمال زیاد قادر به رشد خواهند بود. محققان گزارش دادند که به نظر می رسد جهش های به اصطلاح خاموش در دو منطقه دیگر از ژنوم SARS-CoV-2 ، به نام های Nsp4 و Nsp16 وجود دارند. به نظر می رسد ویروس یک مرز بیولوژیکی نسبت به سویه های قبلی دارد بدون اینکه پروتئین های رمزگذاری شده آن تغییر کند. اين تغييرات به جاي تاثير بر پروتئين ها، احتمالاً روی مواد ژنتيكي ويروس كه از RNA ساخته شده است، اثر می گذارند که این مواد ژنتیکی شکل خاصی به خود گرفته و قادر باشند در داخل سلول هاي انسان عمل كنند. 

Nsp4 و Nsp16 از جمله اولین مولکول های RNA هستند که با آلوده شدن فرد جدید به ویروس تولید می شوند. به طور کلی، با مشخص کردن تغییرات ژنتیکی که باعث رشد ویروس کرونا در میزبان های انسانی می شود، دانشمندان امیدوارند که شیوع بیماری مشترک انسان و سایر موجودات را پیش از وقوع بهتر پیش بینی کنند. ويروسها دائماً در حال جهش و تحول هستند. بنابراین ممکن است یک کرونا ویروس جدید که قادر به آلوده کردن حیوانات دیگر است نیز وجود داشته باشد که همچنان ممکن است مانند SARS-CoV-2  به مردم سرایت کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه