تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 آبان 1396
تمرکز تحقیقات روی تولید داروی ضد سرطان پانکراس

  تمرکز تحقیقات روی تولید داروی ضد سرطان پانکراس

فعالیت ضد توموری جذابی در کلاسی از ترکیبات دارویی طبیعی موسوم به سیکلیک دپسی پپتیدها کشف شده است که ساختار چالش برانگیزی دارند و بررسی آن ها مشکل است. محققی چینی نشان داده است که شکلی سنتتیک از خانواده سیکلیک دپسی پپتیدها در کشتن سلول های بنیادی سرطان پانکراسی بسیار امیدوار کننده بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  نقریبا همه سرطان های پانکراسی یکدست و تهدید کننده حیات از سلول های بنیادی پانکراسی منشا می گیرند. این سلول های بنیادی سرطانی موجب تهاجمی تر شدن هرچه بیشتر این سرطان می شوند و تاکنون درمان موثری برای آن ها نبوده است. یکی از ترکیبات بسیار امیدوار کننده در مبارزه با این سرطان، سیکلیک دپسی پپتیدهای طبیعی هستند که یک حلقه پپتیدی با یک یا تعدادی پیوند استری هستند و آن ها را درون تعدادی از موجودات مانند باکتری ها، قارچ ها و موجودات دریابی می توان مشاهده کرد و فعالیت های زیستی مانند فعالیت آنتی اکسیدانی قوی دارند. اما این مواد بسیار نادر بوده و به سختی در مقادیر مناسب جداسازی می شوند و سنتز آن ها نیز به دلیل ساختار شیمیایی پیچیده آن ها بسیار مشکل است و دقیقا هم مشخص نیست که کدام بخش از مولکول اثرات درمانی دارد.

تیمی از محققین چینی در دانشگاه نانکای چین سعی در سنتز سیکلیک دپسی پپتیدها با استفاده از یک روش بسیار فنی داشتند و در نهایت توانستند با 15 مرحله خطی سنتزی، شکل سنتتیک این پپتید موسوم به BE-43547A2  را سنتز کنند. با این روش آن ها مقادیر بسیار زیادی(بیش از یک سوم گرم) از این ماده را به صورت خالص تولید کردند و اولین تست های آزمایشگاهی را برای بررسی اثرات ضد سرطانی آن انجام دادند. نتایج تست ها نشان داد که فعالیت ضد سرطانی این ترکیب بسیار بهتر از داروهایی بوده است که تاکنون در مبارزه با سلول های بنیادی سرطان پانکراس مورد استفاده قرار گرفته بودند. پپتید BE-43547A2  درصد سلول های بنیادی سرطان پانکراسی را در مقایسه با کنترل 21 برابر کاهش داد  و مانع از فعالیت تومورزایی این سلول های بنیادی سرطانی شد. همه تست های زیستی نشان داد که BE-43547A2  می تواند به طور انتخابی فقط سلول های بنیادی سرطان پانکراس را حذف کند. سنتز موفقیت آمیز می تواند گام مهمی به سمت مبارزه با سرطان تهاجمی پانکراس باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه