تاریخ انتشار: شنبه 23 فروردین 1399
درمانی موثر برای سرطان کولون

  درمانی موثر برای سرطان کولون

در پژوهشی جدید، محققین دانشگاه کالیفرنیا به بررسی نقش یک اسید آمینه در تکوین تومور پرداخته و به دنبال این امر بودند که آیا می توان این اثر را معکوس کرد یا خیر.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سرطان کولون دومین دلیل مرگ های سرطانی در ایالات متحده آمریکاست. هشت درصد این سرطان ها حاصل یک جهش ژنتیکی در پروتئینی موسوم به آدنوماتوس پولیپوزیس کولی یا APC هستند. در حالی که در اغلب افرادی که دچار موتاسیون در این پروتئین می شوند، پولیپ هایی در کولون آن ها شکل می گیرد اما تنها برخی از این پولیپ ها سرطانی می شوند و دلیل این امر به خوبی مشخص نیست.

سلول های سرطانی برای تکثیر مقادیر زیادی گلوتامین مصرف می کنند، اما محروم کردن سلول های سرطانی از این اسید آمینه موجب مرگ آن ها نمی شود و برعکس آن ها با این شرایط سازش یافته و به اشکال تهاجمی تر نیز تبدیل می شوند. محققین دریافته اند که کاهش در سطح سلولی متابولیت آلفا-کتوگلوتارات بعد از محرومیت از گلوتامین با سرطانی شدن سلول ها همراه است. در این میان تغذیه مدل های جانوری دارای موتاسیون در APC با آلفا-کتوگلوتارات نتایج جالبی به همراه داشت: تنها 23 درصد از جانوران تغذیه شده با این متابولیت دچار خونریزی رکتال شدند که از علایم تومورهای روده ای است و این در حالی است که این میزان برای جانورانی که این متابولیت را دریافت نکردند بیش از 90 درصد بود. این متابولیت رشد تومور را مختل کرده و حتی مانع از عوارضی مانند کاهش وزن شد که از علایم ابتلا به سرطان بود.

به عقیده محققین استفاده از مکمل آلفا-کتوگلوتارات مدیفه شده می تواند مسیرهای پیام رسانی مرتبط با تکوین سرطان کولون را مهار کند و  سلول ها را به سلول های طبیعی تبدیل کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه