تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 آذر 1399
گامی جدید در تحقیقات برای درمان بیماری های استخوان

  گامی جدید در تحقیقات برای درمان بیماری های استخوان

بیش از یک دهه است که محققین نشان داده اند که ژن Klf2 روی بروز بیماری های استخوان و بیماری های اسکلتی عضلانی مانند آرتریت روماتوئید و استئوپورز اثر می گذارد و در پژوهشی جدید محققین اطلاعات جدیدی را در این زمینه ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در سال 2006، محققین در مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه تگزاس تک برای اولین بار نشان دادند که KLF2 فعال شدن و عملکرد منوسیت ها را تنظیم می کند. منوسیت ها بزرگ ترین نوع سلول های سفید خونی در سیستم ایمنی ما هستند که به عملکرد دفاعی بدن کمک می کنند. مطالعات گذشته نشان داده اند که سطح پایین KLF2 موجب افزایش فعالیت و عملکرد استئوکلاست ها می شود که سلول های تخصص یافته برای تخریب و بازجذب استخوان هستند و همین امر موجب بروز بیماری های استخوانی و عضلانی اسکلتی با افزایش سن می شود.

هموستازی فرایندی است که به موجب آن استخوان های جدید ساخته شده و استخوان قدیمی حذف می شود و این امر بوسیله دو جمعیت سلولی استئوبلاست ها و استئوکلاست ها صورت می گیرد. اخیرا محققین نشان داده اند که القای KLF2در سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان می تواند موجب افزایش استئوبلاست ها و ساخت استخوان جدید شود. به نظر می رسد که KLF2 می تواند تمایز سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان  را از طریق القای میتوفاژی و تغییر متابولیسم میتوکندریایی به استئوبلاست های دارای عملکرد تبدیل کند. این سلول های بنیادی دارای مشخصه هایی مانند سلول های بنیادی مزانشیمی هستند.

به عقیده محققین این مطالعه در صورتی که القای KLF2در سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان موجب تمایز موثر این سلول ها به استئوبلاست ها شود، می توان امیدوار بود که استفاده از این سلول ها بتواند از بروز و شدت بیماری هایی مانند استئوپورز، آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های استخوانی و عضلانی اسکلتی جلوگیری کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه