تاریخ انتشار: یکشنبه 27 مهر 1393
ممکن است تومورها رشد سریع تری در شب داشته باشند

  ممکن است تومورها رشد سریع تری در شب داشته باشند

مطالعه ای جدید به وسیله محققین انستیتو وایزمن گزارش جالبی در مورد تومورها دارد: آن ها در شب، زمانی که خوابیم و بی هوش ظهور کرده، رشد کرده و در بدن پراکنده می شوند و در نهایت کشنده خواهند بود
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، این مطالعه نشان داده است که شب هنگام زمانی است که سرطان ها شروع به رشد و پراکنده شدن درون بدن می کنند. یافته های این مطالعه پیشنهاد می کند که تجویز درمان های خاص در زمان های مرتبط با شب و روز بدن می تواند کارایی بالاتر داشته باشد. این یافته ها از بررسی هایی به دست آمد که روی ارتباط بین گیرنده های سطح سلول صورت گرفت، شبکه ای پیچیده از ارتباطات که هنوز به طور کافی شناخته نشده است. در این مطالعه محققین روی دو گیرنده تمرکز کرده اند. ابتدا، گیرنده فاکتور رشد اپی­درمی(EGFR) که رشد و مهاجرت سلولی از جمله سلول های سرطانی را افزایش می دهد. دومین گیرنده نیز به  هورمون استروئیدی به نام گلوکوکورتیکوئید متصل می شود. گلوکوکورتیکوئیدها نقش مهمی در حفظ سطح انرژی بدن و تبادل متابولیکی مواد در طول روز دارند. در این مطالعه، این محققین دریافتند که مهاجرت سلولی که با فعالیت گیرنده EGFR افزایش می یابد، زمانی که گیرنده گلوکورتیکوئیدی به هورمون استروئیدی مربوطه اش متصل می شود، سرکوب می شود. از آن جایی که سطح استروئیدها طی زمان های بیداری به نهایت سطح خود می رسد و در زمان خواب میزان آن کاهش می یابد، محققین این سوال را از خود پرسیدند که چگونه این مسئله می تواند روی گیرنده EGFR اثر داشته باشد. با چک کردن فعالیت این گیرنده در موش ها، محققین دریافتند که تفاوت بسیار معناداری در این جا وجود دارد که نشان می دهد که این گیرنده در زمان خواب فعالیت بسیار زیادی دارد و طی زمان بیداری تقریبا خاموش است. اما فعالیت این گیرنده در روزو شب چه ارتباطی می تواند با رشد و پراکندگی سرطان داشته باشد؟

برای دریافت این مطلب، محققین داروی سرطانی به نام Lapatinib را برای مدل های موشی استفاده کردند. این دارو که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود برای مهار گیرنده EGFR طراحی شده است تا رشد و مهاجرت سلول های سرطانی را مهار کند. در این مطالعه محققین این دارو را در زمان های مختلفی از شبانه روز به موش ها دادند. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین اندازه تومورها در گروه های مختلف وجود دارد که  به این مطلب بستگی دارد که آن ها این دارو را در زمان خواب دریافت کرده اند یا در زمان بیداری!. یافته های آزمایشگاهی پیشنهاد می کند که بالا و پایین رفتن سطح استروئیدهای گلوکوکورتیکوئیدی طی 24 ساعت شبانه روز می تواند رشد سلول های سرطانی را تحریک یا متوقف کند. در نتیجه به نظر می رسد استفاده و تجویز داروهای ضد سرطانی در شب به مراتب کارایی بالاتری داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه