تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 آبان 1394
اهداکننده های سلول های بنیادی بالغ: مزایا، معایب و خطرها(1)

  اهداکننده های سلول های بنیادی بالغ: مزایا، معایب و خطرها(1)

زمانی که یک فرد جوان تصمیم به اهدای سلول های بنیادی به خواهر با برادرش می کند که نیازمند پیوند مغز استخوان است و از نظر HLA با هم مطابقت دارند، می توان گفت که این یک هدیه بسیار سخاوتمندانه است. برای چنین فرد جوانی که در اوج تصمیم گیری های احساسی قرار دارد، چنین عملی دور از انتظار نیست اما برای افرادی که در سن میانسالی قرار دارند آیا گرفتن چنین تصمیمی آسان است؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تیمی بینا رشته ای از محققین تصمیم گرفته است که به افراد بخشنده ای که تصمیم گیری در این زمینه برایشان سخت است کمک کند. این محققین از مراکز سلول درمانی و پیوند مغز استخوان مختلف در واشنگتن بودند. اهدا کننده های بالقوه سلول های خون ساز اغلب حس می کنند که در سایه خواهر یا برادر بیمار خود قرار دارند. این تیم تصمیم دارند که به آن ها کمک کنند که در مورد تصمیم گیری های احساسی شان که گاها برای جلب توجه صورت می گیرد، عاقلانه تر رفتار کنند.

 مطابقت آنتی ژن لوکوسیت انسانی(HLA) تعیین کننده ترین فاکتور مرتبط با اهداکننده است که روی نتایج پیوند به بیمار تاثیرگذار است. زمانی که محققین میزان اختلالات، عود مجدد و بقا را بین بیمارانی که از یک اهداکننده مطابق از نظر HLA، سلول دریافت کرده بودند با افرادی که از یک اهداکننده غیر منطبق سلول دریافت کرده بودند، مقایسه کردند نتایج مشخص بود: زمانی که اهداکننده خواهر با برادر بیمار بود موفقیت آمیزتر بود. خطر GVHD، میزان عفونت و مرگ و میر ناشی از تیمار پایین تر بود و نرخ بقا به میزان باور نکردنی زیاد بود. دکتر  ویور و همکارانش می گویند که به دلیل این نرخ موفقیت، اهداکننده های خواهر و برادر در 39 تا 48 درصد پیوندهای مغز استخوانی که امروزه صورت می گیرد، مورد استفاده قرار می گیرند و این میزان رو به افزایش است.  از آن جایی که اهدای سلول های بنیادی رویکردی چالش برانگیز، زمان بر و اغلب دردناک است، تصمیم به اهدای سلول ممکن است برای یک فرد جوان آسان نباشد. حتی ارزیابی های اولیه  که طی آن اهداکننده مورد تست های پزشکی و ارزیابی های فیزیکی قرار می گیرد نیز آسان نیست. هر اهداکننده ای بادی عملکردهای ریوی، کبدی، کلیوی و قلبی عروقی طبیعی داشته باشد و عاری از هر گونه بیماری عفونتی باشد. هم چنین خواهر یا برادر اهداکننده باید از نظر ایمنی با بیمار سازش پذیری لازم را داشته باشد. زمانی که سازش پذیری مورد تایید قرار گرفت، خواهر یا برادر اهداکننده باید تصمیم بگیرد که می خواهد فرایند ادامه پیدا کند یا خیر. فردی که می خواهد چنین تصمیمی بگیرد باید اطلاعات زیادی در این زمینه داشته باشد و مورد حمایت قرار گیرد. به همین دلیل تیم پیوند باید گام های بعدی را برای وی توضیح دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه