تاریخ انتشار: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395
تحولات بیشتر در زمینه مطالعات سلول های بنیادی

  تحولات بیشتر در زمینه مطالعات سلول های بنیادی

به لطف تکنیک های جدیدی که در زمینه تمایز سلول های بنیادی بوجود آمده است، فاصله بین پژوهش های سلول های بنیادی و طب بازساختی هر روز در حال کم شدن است. این تکنیک ها موجب شده اند که اولین گام در راه تمایز سلول های بنیادی که تخصصی شدن آن ها برای تبدیل شدن به بافت هدف است، در شرایط آزمایشگاهی به خوبی صورت گیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، هر فردی می داند برای این که یک جنین شکل بگیرد، باید یک تک سلول تکثیر شده و به صورت مجموعه ای از سلول ها خودسازماندهی شود اما ریز محیط این کار به خوبی شناخته نشده است. برای درک این مطلب محققین چینی دست به انجام مطالعه ای جدید زده اند.

طی تکوین جنینی، همه اندام ها و بافت های بدن از توپ کوچکی از سلول های بنیادی بوجود می آیند که برای این کار این کره سلولی ابتدا به سه لایه تبدیل می شود که آن ها را لایه های زایا می نامند و این ها اولین خط تمایزی سلول های بدن را ایجاد می کنند. شبیه سازی این گام از فرایند تکوین بسیار حیاتی است و تاکنون محققین نتوانسته اند که این سه لایه جنینی را به ترتیب و زمانبندی صحیح و مشابه با حالت جنینی در آزمایشگاه درست کنند(اندودرم در داخل، مزودرم در وسط و اکتودرم در بیرون). شبیه سازی این حالت یکی از معضلات استفاده از سلول های بنیادی برای طب بازساختی است، زیرا محققین باید بدانند سلولی که برای بازسازی و ترمیم استفاده می کنند، آیا روند تمایزی صحیحی را طی می کند یا خیر. در مطالعه ای جدید دکتر وانگ و تیمش توانسته اند با استفاده از سلول های بنیادی جنینی، لایه های جنینی مجزا را در آزمایشگاه تولید کنند و دریافته اند که رسیدن به چنین دستاوردی نیازمند زمان بندی، فاکتورهای شیمیایی و محیط مکانیکی صحیح است. آن ها از رده های سلولی استفاده کرده اند که با رنگ های فلورسنس مختلفی نشان دار شده بودند و هر کدام تبدیل به بخشی از لایه های جنینی شدند. این امر اجازه مونیتور کردن آن ها را می دهد. طی روند آزمایش، آن ها این سلول های بنیادی را درون ماتریکس ژله ای نرمی قالب گیری کردند و سعی داشتند که ویژگی های رحم را برای آن ها شبیه سازی کنند. آن ها دریافتند که نیروهای مکانیکی متعددی در این میان در سازماندهی شدن و تمایز سلول ها نقش ایفا می کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: سفتی و نرمی ژل، نیروی که هر سلول به سلول مجاورش وارد می کند، پروتئین های ماتریکسی که سلول ها روی آن رشد کرده اند. با شبیه سازی این فرایند و سعی در بالا بردن کیفیت کار، این محققین قصد دارند که فاصله بین استفاده از سلول های بنیادی و مهندسی بافت را کاهش دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه