تاریخ انتشار: دوشنبه 24 خرداد 1395
مبارزه با سرطان به کمک سلول های ایمنی فرد دیگر

  مبارزه با سرطان به کمک سلول های ایمنی فرد دیگر

در گامی جدید به سمت ایمنی درمانی سرطان، محققین هلندی به کمک محققین دانشگاه اسلو نشان داده اند، ممکن است سلول های ایمنی خود فرد نتواند سلول های سرطانی اش را شناسایی کند و با آن مبارزه کند اما ممکن است سلول های ایمنی فرد دیگری بتواند این مهم را انجام دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه نشان می دهد که اضافه کردن DNAی جهش یافته سلول های سرطانی به سلول های محرک ایمنی اهدا کننده های سالم منجر به ایجاد پاسخ ایمنی در سلول های ایمنی سالم می شوند. در واقع وارد کردن اجزای خاصی از سلول های ایمنی اهدا شده به درون سلول های ایمنی فرد سرطانی منجر به این می شود که سلول های ایمنی خود فرد بیمار سلول های سرطانی را تشخیص دهند.

مطالعات نشان داده است که عواملی وجود دارند که می توانند مانع از کنترل سلول های سرطانی بوسیله سلول های ایمنی فرد شوند: اول، فعالیت سلول های ایمنی بوسیله ترمزهای بی شماری کنترل می شود که می تواند با عملکرد آن ها تداخل ایجاد کند و درمان هایی که این ترمزها را غیر فعال می کنند در بسیاری از سرطان های انسانی تست شده اند. دوم، در برخی از بیماران سیستم ایمنی ممکن است سلول های سرطانی را بدلیل منحرف شدن از جایگاه اولیه شان شناسایی نکنند. در نتیجه کمک کردن به سیستم ایمنی برای تشخیص بهتر سلول های سرطانی یکی از فوکوس های عمده در ایمنی درمانی است. در این مطالعه محققین هلندی دریافته اند که سلول های ایمنی قرض گرفته شده می توانند ببینند کدام سلول های سرطانی در بیمار دچار انحراف شده اند. شناسایی این سلول های منحرف بوسیله سلول های T صورت می گیرد. این سلول های T، تمام سلول های بدن از جمله سلول های سرطانی را اسکن می کنند تا چک کنند آیا آن ها اجزای پروتئینی نامتعارفی را در سطح شان بیان می کنند یا خیر. بدنبال شناسایی چنین اجزای پروتئینی خارجی، سلول های T سلول های منحرف را می کشند. این اجزای خارجی را نئوآنتی ژن می نامند. در مطالعه ای که محققین روی سه بیمار مبتلا به ملانوما انجام دادند مشاهده کردند که همه آن ها تعداد مختلفی از نئوآنتی ژن ها را در سطح شان بیان می کنند. زمانی که محققین سلول های T‌مشتق از خود بیماران را برای تومورهای آن ها استفاده کردند مشاهده کردند که این نئوآنتی ژن ها یا اجزای پروتئینی نابجای روی تومورها بوسیله این سلول های T قابل تشخیص نیستند. زمانی که محققین این مطالعه را با استفاده از سلول های T‌مشتق از یک اهداکننده تکرار کردند، مشاهده کردند که این سلول های T می توانند تعداد معناداری از این نئوآنتی ژن ها را در سطح تومورها شناسایی کنند. محققین می گویند با استفاده از سلول های ایمنی فرد دیگر، ایمنی درمانی در مورد سلول های سرطانی را تقویت کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه