تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 مرداد 1395
ارتباط بین افزایش شاخص توده بدنی با پراکنش مولتیپل میلوما

  ارتباط بین افزایش شاخص توده بدنی با پراکنش مولتیپل میلوما

در مطالعه ای جدید محققین آمریکایی نشان داده اند که چگونه افزایش شاخص توده بدنی(BMI) با رشد و پراکنش سرطان خونی مولتیپل میلوما مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، زمانی که فرد مبتلا به سرطان از وزن طبیعی خارج شده و دچار افزایش وزن می شود، این افزایش BMI منجر به رشد و پراکنش پیشرفت بیماری می شود. مطالعات نشان داده است که چاقی یک ریسک فاکتور برای بسیاری از بیماری ها است و به ازای خر 5 kg/m2 افزایش BMI، خطر مرگ های سرطانی ده درصد افزایش پیدا می کند. در مطالعات مربوط به مولتیپل میلوما، وزن طبیعی به صورت BMI تعریف می شود نباید بیشتر از 25kg/m2 باشد و مرگ و میز چاقی بین افرادی است که در طیف 35  تا 40 kg/m2 قرار دارند.

این محققین سلول های بنیادی را از بافت چربی لیپوساکشن شده بیماران جداسازی کردند و آن ها را به سلول های چربی تمایز داده و در نهایت با سلول های مولتیپل میلوما کشت دادند. در مغز استخوان، که ریشه مولتیپل میلوما در آن است، سلول های چربی نقش مهمی را در تکثیر، بقا، پیشرفت و مقاومت دارویی سلول های سرطانی بازی می کنند.

با افزایش BMI، سلول های چربی با سلول های مولتیپل میلوما ارتباط برقرار می کنند. سلول های چربی طی رشد بزرگ تر شده و چربی بیشتری را ذخیره می کنند و پروتئین های مرتبط با سرطان را ترشح می کنند. به نظر می رسد که بین BMI و رگزایی و چسبندگی سلول های بنیادی سرطانی نیز ارتباط وجود داشته باشد. محققین می گویند که در فرایند تکثیر سلول های سرطانی، داشتن BMI بالاتر از حد طبیعی به نفع این سلول ها است و همین امر چاقی و سرطان را به هم مرتبط می کند. به نظر می رسد که سلول های چربی افراد چاق یا بیمارانی که در نتیجه چاقی می میرند دارای مقادیر بسیار زیادی پروتئین های التهابی هستند که منجر به پیشرفت سرطان می شوند. این مطالعه نشان می دهد که کاهش وزن می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه