تاریخ انتشار: شنبه 06 خرداد 1396
کشف موتاسیون های سرطان زا در سلول های بنیادی پرتوان

  کشف موتاسیون های سرطان زا در سلول های بنیادی پرتوان

مطالعه ای به تازگی در Nature به چاپ رسیده است که بر اهمیت غربالگری های دقیق سلول های پرتوان و سلول های بالغی که این سلول ها از آن مشتق می شوند، قبل از استفاده در بالین اهمیت دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه محققین دانشگاه هاروارد به سرپرسیتی دکتر کوین اگان نشان داده اند که حدود 5 درصد از 140 رده سلول بنیادی جنینی که مورد ارزیابی قرار داند، دارای موتاسیون هایی در ژن سرکوب کننده ایمنی P53 هستند. ورژن موتانت این رده های سلولی به خوبی کار نمی کند و اجازه تکثیر اخلاف سرطان زای آن ها را می دهد. موتاسیون هایی که در این رده های سلولی مشاهده شد، شایع ترین موتاسیون های کشف شده در سرطان ها هستند. نگران کننده تر این که، سلول های با p53جهش یافته، اخلافی طبیعی خواهند داشت. اما با گذشت زمان، یکی از سلول های جهش یافته در ظرفی که سلول ها در آن کشت شده اند به صورت غالب(بیدار) در می آید. از آن جایی که سلول های بنیادی پرتوان القایی بسیار شبیه سلول های بنیادی جنینی عمل می کنند، احتمالا آن ها نیز خطر این تغییر شکل را دارا هستند.

در این مطالعه محققین یک چالش بزرگ در زمینه کشت سلول های بنیادی جنینی انسان را کشف کردند که وجود موتاسیون های موزائیک خطرناک مربوط به TP53 بود، که در نگاه اول مشکلی در طب بازساختی ایجاد نمی کند اما نگاهی دور اندیشانه به آینده موجب می شود که در مورد این مطلب بیشتر فکر کنیم. در واقع در آینده، محققین باید با دقت بیشتری تاریخچه و پیشینه مروبط به رده های سلولی پرتوان القایی را مونیتور کنند.

موتاسیون های P53 به سلول ها اجازه می دهند که رشد سریع تری داشته باشند و به استرس مقاومت نشان دهند، بنابراین آن ها می توانند در مقایسه با سلول های دیگر دوام بیشتری داشته باشند. این موتاسیون ها را می توان با غربالگری ژنومی تشخیص داد که یکی از تست های کنترل کیفی برای سلول های بنیادی پرتوان القایی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه