تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 خرداد 1396
دوام پاسخ CAR T cell‌درمانی در بیماران لوکمیایی به بار پیش تیمار بیماری بستگی دارد!

  دوام پاسخ CAR T cell‌درمانی در بیماران لوکمیایی به بار پیش تیمار بیماری بستگی دارد!

اگرچه اغلب بیماران مبتلا به لوکمیای لنفوبلاستیک حاد سلول های B یا B-ALL مجددا عود کرده، یک پاسخ کامل را به درمان با نوعی ایمنی درمانی CAR T cell‌ تجربه کرده اند، بار پیش درمان بیماری می تواند رو دوام پاسخ ها و بقای طولانی مدت این نوع درمان تاثیر داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، بیماران بالغ مبتلا به نوع عود کرده یا مقاوم ALL، بی نهایت نتایج درمانی ضعیفی دارند و نرخ بقای پنج ساله آن ها کمتر از ده درصد است. بنابراین، نیاز مبرمی به ایجاد درمان های موثر برای این بیماران وجود دارد. به همین منظور، محققین مرکز سرطان نیویورک(MSKCC)، نوعی CAR T cell‌درمانی خاص CD19 را طراحی و تست کرده اند{19-28z CAR T-cell therapy } و نتایج جالبی را ارائه کرده اند که حاکی از پاسخ دهی بسیار موثر و بالای بیماران به این درمان بوده است. با این حال، عود کردن مجدد بیماری بسیار شایع است و حتی بعد از رسیدن به یک بهبودی به ظاهر همیشگی، سمیت های شدیدی در برخی بیماران مشاهده می شود. به همین جهت دکتر پارک و همکارانش مطالعه ای بالینی را ترتیب دادند تا دریابند که کدام بیماران می توانند از مزایای مربوط به19-28z CAR T-cell therapy ، بیشترین بهره را ببرند و خطر عود مجدد بیماری نیز در آن ها وجود نداشته باشد. همه 51 بیمار بالغی که در این مطالعه شرکت داشتند، بعد از یک یا چند دوره شیمی درمانی چند دارویی مجددا دچار عود بیماری شده بودند. محققین بار بیماری(وضعیت و شدت بیماری) را قبل از استفاده از CAR T cell درمانی در همه بیماران ارزیابی کردند و آن ها را به دو گروه تقسیم بندی کردند: آن هایی که بیماری به میزان اندکی در آن ها باقی مانده بودند(MRD) و کمتر از 5 درصد سلول های بلاست در مغز استخوان وجود داشت(20 درصد بیماران) و آن هایی که بیماری مورفولوژیک داشتند و 5 درصد یا بیشتر از سلول های بلاست در مغز استخوان شان وجود داشت(31 بیمار). نرخ پاسخ کامل در گروه MRD‌و بیماری مورفولوژیک به ترتیب 95 و 77 درصد بود که از نظر آماری متفاوت نبود. بعد از یک دوره 18 ماهه زیر نظر بودن، میزان بقای بدون داشتن بیماری و بقای کلی در گروه MRD محاسبه نشد(زیرا اغلب بیماران هنوز عاری از بیماری بوده و زنده بودند) اما  برای گروه مبتلا به بیماری مورفولوژیک این میزان به ترتیب 6.3 و 17 ماه بود. همچنین این مطالعه نشان داد که بقای طولانی مدت برای بیمارانی که بعد از CAR T Cell درمانی متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز(HSTC) شده بودند، بهبودی نیافته بود. در حالی که بیماران بیشتر و مدت زمان بیشتری برای تحت نظر بودن بیماران لازم است تا نقش مکمل HSTC مشخص شدود اما آنالیز نتایج این بیماری این سوال را ایجاد کرده است که آیا19-28z CAR T-cell therapy می تواند درمانی قطعی و دائمی(حداقل برای مجموعه ای بیماران) باشد یا خیر.

داده های این مطالعه پیشنهاد می کند که استفاده از 19-28z CAR T-cell therapy در زمان MRD و به دنبال اولین استفاده از شیمی درمانی دوام CAR T cell‌درمانی و بقای بیماران را به میزان بسیار زیادی بالا می برد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه