تاریخ انتشار: دوشنبه 26 تیر 1396
نانوذره های زیستی پتانسیل زیادی برای کاربردهای درمانی و تشخیصی دارند

  نانوذره های زیستی پتانسیل زیادی برای کاربردهای درمانی و تشخیصی دارند

اگزوزوم ها نانوذره های زیستی بسیار کوچکی هستند که اطلاعات را بین سلول ها منتقل می کنند و پتانسیل قابل توجهی را در تشخیص و درمان بیماری ها نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر استیون کونلان و همکارانش در دانشگاه سوآنزی براین باورند که اگزوزوم ها می توانند در درمان سرطان و طب بازساختی کاربرد وسیعی داشته باشند. اگزوزوم ها ذراتی هستند که بوسیله همه سلول های بدن تولید می شوند و 30 تا 130 نانومتر اندازه آن ها است. آن ها به عنوان سیستم های پیام رسانی سلولی عمل می کنند، ارتباط بین سلول ها را برقرار می سازند، پروتئین ها، لیپیدها، DNA‌و RNA را حمل می کنند. این اگزوزوم ها موجب فرایندهای زیستی از بیان ژن گرفته تا انتقال اطلاعات از طریق شیر مادر می شوند. از زمانی که اگزوزوم ها از سال 1983 برای اولین بار شناسایی شدند، اطلاعات در مورد آن ها و پتانسیل آن ها روز به روز در حال افزایش است. محققین براین باورند که این نانوذره های سلولی می تواند در بحث پزشکی می توانند در سه طیف وسیع قرار بگیرند:

  • تشخیص بیماری ها: به عنوان یک بیومارکر خاص بیماری
  • فعال کردن پاسخ ایمنی به منظور شدت بخشیدن به ایمنی
  • درمان بیماری ها: عمل کردن به عنوان وسیله ای برای انتقال دارو، برای مثال در سرطان ها به عنوان ناقل دارویی به تومور هدف استفاده می شوند

یکی از ویژگی های مفید اگزوزوم ها این است که آن ها قادر به عبور از سدهای غشایی(غشای پلاسمایی سلول ها) یا سد خونی مغزی هستند. این امر آن ها را برای عبور دادن مولکول های درمانی به اهداف خاص مناسب می سازد. تاکنون مطالعات زیادی از این اگزوزم ها و پتانسیل شان در تحقیقات استفاده کرده اند که از جمله آن ها می توان به مطالعات زیر اشاره کرد:

بهبود تست های تشخیصی سرطان پروستات

مطالعه روی سرطان ریوی

تقویت عضلات قلبی با اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی

 بازسازی عضلانی و بافتی

تست روی درمان دیابت و ...

محققین براین باور هستند که قبل از این که مطالعات روی اگزوزوم ها به صورت کاربردی و شایع در آید باید عوارض جانبی مربوط به این محصولات جدید درمانی نیز مورد بررسی قرار گیرد و به رویکردی استاندارد برای جداسازی، شناسایی و ذخیره سازی آن ها دست یافت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه