تاریخ انتشار: یکشنبه 24 دی 1396
شناسایی کلیدهای ژنتیکی پشت پرده تکامل مغز انسانی

  شناسایی کلیدهای ژنتیکی پشت پرده تکامل مغز انسانی

محققین UCLA اولین نقشه از تنظیم نورون زایی انسان را ارائه کرده اند. طی این نورون زایی، سلول های بنیادی عصبی انسان به سلول های مغزی تبدیل می شوند و قشر مغزی از نظر اندازه گسترده تر می شود. این محققین فاکتورهایی را شناسایی کرده اند که رشد مغز ما را کنترل می کند و گاهی اختلال در آن ها منجر به اختلالات مغزی متعددی می شود که در مراحل بعدی زندگی خود را نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مغز انسان با موش و میمون متفاوت است و این امر تا حد زیادی به دلیل قشر مغزی گسترده آن است. قشر مغزی را مسئول بسیاری از قابلیت ها مانند تفکر، ادراک و ارتباطات پیچیده می دانند. محققین همواره سعی در درک مکانیسم های مولکولی و سلولی داشته اند که منجر به رشد مغز انسان می شوند و نقش کلیدی در شناخت انسان بازی می کنند.

تکوین مغز انسان بوسیله بیان ژن های مختلف در مناطق مختلف یا سلول های خاص مغز در بازه های زمانی خاص هدایت می شود. بیان ژن، فرایندی است که در آن دستورالعمل های DNA به محصولات دارای عملکرد(پروتئین) تبدیل می شوند و در سطوح مختلف و در زمان های کلیدی بوسیله سوئیچ های خاص تنظیم می شود. تاکنون نقشه یا راهنمایی که فعالیت و جایگاه این سوئیچ ها را روی کروموزوم و حین نورون زایی تنظیم کند، ارائه نشده است.

محققین دانشگاه UCLA با استفاده از یک تکنیک زیست شناسی مولکولی موسوم به ATAC-seq مناطق ژنومی که طی نورون زایی فعال هستند را ترسیم کرده اند. آن ها این داده ها را با داده های بیان ژنی این مناطق مغزی ترکیب کرده اند و از داده های مربوط به الگوهای تاخوردن کروموزوم نیز استفاده کردند. این الگوهای تا خوردن کروموزوم روی کد شدن اطلاعات ژنتیکی تاثیر می گذارد. داده های ترکیب شده به شناسایی عناصر تنظیمی برای ژن های کلیدی در نورون زایی کمک می کند. یکی از این ژن ها EOMES/Tbr2 است که زمانی که خاموش باشد منجر به بدریختی های مغزی شدید می شود. استفاده از تکنولوژی CRISPR/Cas9 در ژن های شناسایی شده در این مطالعه نقش آن ها را در شکل دهی مغز ثابت کرد. علاوه براین، محققین دریافتند که برخی از اختلالات روانی که در مراحل بعدی زندگی(بعد از تولد تا مرگ) اتفاق می افتند مانند شیزوفرنی، افسردگی، آلزایمر و ... همگی از مراحل اولیه رشد مغز در زمان جنینی منشا می گیرند. حتی قابلیت های ذهنی و یادگیری فرد در آینده نیز تحت این فرایند نورون زایی قرار دارد.

این مطالعه منجر به شناسایی یک توالی ژنومی نیز شده است که بیان گیرنده فاکتور رشد فیبروبلاستی تنظیم کننده فرایندهای زیستی مانند تکثیر و تقسیم سلول را تغییر می دهد. این توالی ژنونی در انسان در مقایسه با سایر پریمات های غیر انسانی فعال تر است و می تواند دلیلی برای وجود مغز بزرگ تر و پیچیده تر انسان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه