تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 خرداد 1397
نیش و بزاق پشه ها ممکن است سیستم ایمنی ما را تا چندین روز تحت تاثیر قرار دهند

  نیش و بزاق پشه ها ممکن است سیستم ایمنی ما را تا چندین روز تحت تاثیر قرار دهند

بزاق پشه ها(حتی بدون وجود هر گونه عامل بیماری زا یا پاتوژن ها)، حاوی صدها پروتئین است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین کشف کرده اند که برهمکنش این پروتئین ها با سیستم ایمنی انسانی منجر به پاسخ های ایمنی می شود که تا چندین روز بعد از نیش پشه قابل تشخیص هستند.

در سراسر دنیا، سالانه بیش از 750 هزار نفر بر اثر بیماری های منتقله از راه نیش پشه ها می میرند که از جمله آن ها می تواند به مالاریا، دانگ، بیماری نیل غربی، زیکا و تب چیکونگونیا اشاره کرد. مطالعات گذشته نشان داده است که آلودگی های منتقله از طریق نیش پشه ها اغلب شدیدتر از آسیب های ناشی از ورود یک سوزن آلوده به انگل ها است.

در مطالعه ای جدید، دکتر ربکا ریکوهسه در کالج پزشکی بیلور به مطالعه اثر نیش پشه روی سلول های ایمنی انسانی در موش های پیوند شده با سلول های بنیادی خون ساز انسانی پرداخت. این موش ها دارای سیستم ایمنی انسانی بودند. آن ها تغییرات کوچکی در سطج عملکرد این سلول ها بعد از گزیده شدن پای موش ها با چهار پشه را مورد مطالعه قرار دادند. بعد از گزیده شدن با پشه های غیر آلوده به پاتوژن، موش انسانی شده انواع متعددی از پاسخ های ایمنی انسانی را از طریق تغییر سولل های کمک کننده Th1 به Th2 و افزایش سطح سیتوکین ها نشان دادند. در بازه های زمانی مختلف طی پاسخ ایمنی، افزایش در سطح سلول های T‌ کشنده ذاتی، سلول های کشنده ذاتی، سلول های CD8+T، منوسیت ها و ماکروفاژها مشاهده شد. به طور کلی شواهدی مبنی برای بروز پاسخ ایمنی که تا 7 روز بعد از گزیده شدن دوام داشت در چندین بافت موش از جمله خون، پوست و مغز استخوان وجود داشت.

درک این امر که چگونه بزاق پشه ها با سیستم ایمنی انسان برهمکنش نشان می دهد می تواند به درک مکانیسم های بیمارزایی و حتی ارائه درمان های جدید برای فعال کردن سیستم ایمنی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه