تاریخ انتشار: یکشنبه 11 آذر 1397
پلاکت های مشتق از سلول های بنیادی ممکن است جایگزینی برای پلاکت های اهدایی است

  پلاکت های مشتق از سلول های بنیادی ممکن است جایگزینی برای پلاکت های اهدایی است

محققین راهی را برای رشد پلاکت های انسانی از سلول های بنیادی مشتق از چربی در آزمایشگاه یافته اند. این دستاورد که در مجله Blood به چاپ رسیده است نشان می دهد که پلاکت های تولیدی می تواند متکی بودن به پلاکت های اهدایی را کاهش دهند و به بیماران مبتلا به سرطان و سایر اختلالات کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پلاکت ها جزئی از خون هستند و به لخته شدن خون کمک می کنند. انتقال پلاکت می تواند به نجات جان بیمارانی که در حال مبارزه با سرطان هستند یا بیمارانی که تحت تاثیر شیمی درمانی، عفونت ها، اختلالات ایمنی و اختلالات پلاکتی قرار دارند، کمک کند.

سالانه بیش از 5/4 میلیون واحد پلاسما در سراسر دنیا تزریق می شود که این نیاز باید از طریق اهدا کننده های انسانی برطرف شود. به دلیل این که پلاکت های اهدایی نیمه عمری کمتری از یک هفته دارند، منابع اغلب نیازهای بیماران را مرتفع نمی سازند. علاوه براین، پلاکت های اهدایی در معرض خطرات ناشی از انتقال آلودگی از اهدا کننده و پاسخ ایمنی گیرنده نیز قرار دارند.

در مطالعه ای جدید، یومیکو ماتسوبارا در دانشگاه کیئو توانسته است ظرف مدت 12 روز از سلول های بنیادی مشتق از چربی،‌پلاکت های دارای عملکرد را تولید کند. با برداشتن اهدا کننده از این معادله، سلول های بنیادی مشتق از چربی می توانند برای ایجاد یک منبع بی خطر از پلاکت های قابل تحمل بوسیله بیمار مورد استفاده قرار گیرند. این پلاکت ها،ژن هایی متعددی را بیان می کنند که به طور طبیعی بوسیله پلاکت ها بیان می شوند. علاوه براین، این پلاکت ها دارای مارکرهای سطحی مشابه به مارکرهای سطحی پلاکت های طبیعی بودند. استفاده از این پلاکت های در شبیه سازی فرایند انعقاد خون و هم چنین در مدل های موشی نشان داد که آن ها عملکرد خود در اضافه شدن به لخته و ایجاد فرایند خون را به خوبی انجام می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه