تاریخ انتشار: شنبه 21 دی 1398
مکمل های روی و اسید فولیک قادر به تقویت باروری مردان نیستند

  مکمل های روی و اسید فولیک قادر به تقویت باروری مردان نیستند

مطالعه ای جدید در دانشگاه یوتا نشان داده است برخلاف آن چه پیش از این گفته می شد، مکمل های غذایی روی(Zn) و اسید فولیک می توانند درمانی برای ناباروری مردان باشند، آن ها قادر به بهبود نرخ بارداری، تعداد اسپرم و پتانسیل اسپرم نیستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، بسیاری از مکمل های باروری حاوی روی به عنوان یک ماده معدنی ضروری برای تکوین اسپرم و فولات به عنوان شکل طبیعی اسید فولیک برای کمک به تشکیل DNA در اسپرم هستند. سال هاست تصور می شود که این مکمل های غذایی موسوم به natraceuticals به صورت طبیعی موجب تقویت تشکیل اسپرم، تعداد و تحرک اسپرک می شوند. اما مطالعات متعدد نتایج ضد و نقیضی را نشان داده اند.

در مطالعه جدید صورت گرفته در دانشگاه یوتا، محققین 2370 زوج که تصمیم به استفاده از درمان های ناباروری داشتند را مورد مشاوره قرار دادند و مردان به صورت تصادفی یا پلاسبو(دارونما) یا مکمل غذایی روزانه شامل 5 میلی گرم اسید فولیک و 30 میلی گرم روی را برای شش ماه دریافت کردند. از زنان نیز خواسته شد که تا 18 ماه یک پرسشنامه را از آغاز تیمار پر کنند تا نتایج بارداری مورد بررسی قرار گیرد.

محققین دریافتند که تفاوتی از نظر تولد بین مردانی که مکمل دریافت کردند(404 تولد، 34 درصد) و گروه پلاسبو(416 تولد، 35 درصد) وجود نداشت. مردان در هر دو گروه تعداد اسپرم یکسان، قابلیت تحرک اسپرم یکسان و شکل اسپرم مشابهی داشتند. با این وجود در مردانی که مکمل دریافت کردند نسبت بیشتری از DNA اسپرم دچار شکستگی شده بود. به عقیده محققین این اتفاق موسوم به قطعه قطعه شدن DNA می تواند منجر به ناباروری مردان شود. این مطالعه گسترده، کنترل شده و تصادفی  نشان می دهد که مکمل های روی و اسید فولیک نمی توانند شانس باردار شدن زوجین را افزایش دهند و حتی می توانند با عوارض جانبی نیز همراه باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه