تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 خرداد 1400
بهینه سازی سیستم ایمنی بیمار برای مبارزه با سرطان

  بهینه سازی سیستم ایمنی بیمار برای مبارزه با سرطان

به تازگی مطالعه ای توسط محققان دانشگاهMinnesota انجام شده است که نشان می دهد سلول های مهندسی شده سیستم ایمنی می توانند بر سدهای فیزیکی تومور غلبه کرده و امکان مبارزه با تومورها را برای سیستم ایمنی بیمار فراهم کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Science Daily، ایمونوتراپی نوعی درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بیمار برای مبارزه با سرطان کمک می کند. سلول های T، انواعی از گلبول های سفید خونی هستند که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند. سلول های T سایتوتوکسیک همچون سربازهایی هستند که سلول های مهاجم را پیدا کرده و از بین می برند. اگرچه استفاده از ایمونوتراپی در برخی انواع سرطان های خونی یا ارگان های خونساز موفقیت آمیز بوده است، اما عملکرد سلول های T در تومورهای توپر بسیار دشوارتر است. در واقع تومور به نوعی همچون یک سد فیزیکی عمل کرده و در برابر حرکت سلول های T برای دسترسی به سلول های سرطانی ممانعت ایجاد می کند. به طوریکه سلول های T وارد تومور می شوند اما نمی توانند به خوبی به اطراف حرکت کنند و قبل از آنکه به جایی که مورد نیاز هستند بروند، فرسوده می شوند.

به تازگی مطالعه ای توسط محققان مهندسی و پزشکی دانشگاهMinnesota  انجام شده است که اولین پژوهش در نوع خود محسوب می شود. در این پژوهش محققان تلاش کردند سلول های T را به نوعی مهندسی کنند تا بتوانند از نظر فیزیکی به این سدها غلبه کنند. به گفته این پژوهشگران، با ایجاد اختلال در دینامیک میکروتوبول ها می توان رفتار آمیبی سلول و در نتیجه سرعت و جهت دار بودن مهاجرت سلول ها را افزایش داد. برای این منظور از تکنولوژی های پیشرفته ویرایش ژنی (CRISPR)  برای حذف یکی از ژن های دخیل در پایداری میکروتوبول ها در سلول های T استفاده شده است. نتایج این پژوهش در ماه May سال 2021 در مجله nature communication به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه