تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 آذر 1392
شناسایی ژن مسئول تومورها در 1 درصد بیماران سرطانی

دانشمندان موفق به شناسایی ژن CUX1 شدند که درپیشرفت و رشد تومور در 1 درصد بیماران سرطانی شرکت دارد.

به گزارش بنیان به نقل از medindia، در مطالعه جدیدی گزارش شد که ژن جدیدی به نام CUX1 مسئول تکوین تومورها در بیش از 1 درصد بیماران سرطانی می باشد. یک تیم تحقیقاتی کشف کرد که زمانی که CUX1 غیر فعال می شود، یک مسیر بیولوژیکی فعال شده و رشد تومور را افزایش می دهد. داروهایی که این مسیر بیولوژیکی را مهار می کند، به طور معمول در کلینیک استفاده می شوند و یک درمان هدف گیری شده مؤثر را برای بیماران با این نوع جهش ایجاد کننده سرطان پیشنهاد می کند. در حدود 300000 فرد در UK در هر سال مبتلا به سرطان می شوند و در بیش از 3000 نفر از آنها ژن CUX1 فاکتور مؤثر در این بیماری می باشد. این تیم تحقیقاتی از داده های ژنتیکی 7600 فرد سرطانی استفاده کردند. آنها یافتند که در حدود 1 درصد ژنوم مطالعه شده سرطان، جهش غیر فعال کننده CUX1 ، با وقایع رشد تومور مرتبط است. ژن CUX1 دارای فرکانس جهش پائینی می باشد ولی در بسیاری از انواع مختلف سرطان مشاهده می شود. به گفته دکتر Wong  این مطالعه قدرت ترکیب ژنتیک سرطان با مقیاس بالا را با ژنتیک های آزمایشی کنترل می کند. نقص های CUX1 در سرطان های میلوئیدی چه از طریق جهش و چه حذف کروموزوم 7q رایج می باشد. به گفته پروفسور Tuveson دانشمندان اکنون به سرطان به عنوان  گروهی از بیماری ها بر طبق بافت منشأ و مقایسه ژنوم آنها می نگرند. در این مطالعه CUX1 در سلول های کشت داده شده خاموش گردید و پیشرفت تومور مورد بررسی قرار گرفت. آنها یافتند که زمانی که ژن CUX1 غیر فعال می شود، اثرات خاموش کنندگی بر روی یک مهار کننده بیولوژیکی به نام PIK3IP1 دارد که این فرآیند موجب به حرکت درآوردن آنزیم مسئول رشد سلول phosphoinositide 3-kinase  یا (PI3K) گشته و سرعت پیشرفت تومور را افزایش می دهد. پیش از این چندین ژن دیگر با فرکانس جهش پائین نیز شناسایی شده بود که به پیشرفت تومور کمک می کردند. دانشمندان این ژن ها را در موش ها خاموش کرده و به مکانیسم اثر آنها در پیشرفت تومور پی بردند. داروهای مهار کننده مسیر سیگنالینگ PI3K در حال حاضرتحت مطالعات کلینیکی می باشد. این کشفیات می تواند به هدف گیری این داروها برای گروه جدیدی از بیماران سرطانی کمک مؤثری داشته باشد.