تاریخ انتشار: یکشنبه 15 دی 1392
مشخص شدن نقش آنزیم ها در بیماری ها

دانشمندان دانشگاه تگزاس موفق به شناسایی جهش های آنزیم های وابسته به اکسیژن شدند که با تولید سطح بالایی از ROS ها می توانند سلامت انسان را به مخاطره بیندازد.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، تحقیقات بر روی آنزیم هایی که بیولوژی انسان را تنظیم می کنند منجر به کشف خصوصیاتی گشت که در شناسایی استعدادهایی مانند بیماری های قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان ها استفاده خواهد شد. دکتر Pierce یک تیم تحقیقاتی را در دانشگاه تگزاس راهنمایی کرد که بر روی یک آنزیم آهن استفاده کننده اکسیژن به نام cysteine dioxygenase یا CDO مطالعه می کنند، این آنزیم به میزان زیاد در بافت های کبد، قلب و مغز یافت می شود. آنزیم ها پروتئین هایی هستند که به عنوان کاتالیزور فعالیت های متابولیکی عمل می کنند، اما تحت برخی شرایط این آنزیم های وابسته به اکسیژن می توانند محصولات جانبی بسیار سمی به نام reactive oxygen species یا ROS نیز تولید کنند. برای اولین بار، این تیم تحقیقاتی بیان کرد که جهش هایی خارج از ناحیه فعال CDO یا حوزه هماهنگی خارجی، اثرات قدرتمندی بر آزادسازی ROS دارد. افزایش ROS با تعداد زیادی از بیماری های وابسته به سن انسانی مرتبط است. در گذشته بیشتر دانشمندان به ناحیه فعال از حوزه هماهنگی داخلی این آنزیم ها توجه می کردند، جایی که مولکول فلزی قرارمی گیرد. آنچه که در این مطالعه مشخص شد این بود که حقیقتأ حوزه دوم است که کارایی آنزیم را تنظیم می کند. در اصل، این برهم کنش ها هر چیزی را در طی کاتالیز کنارهم نگه می دارند. زمانی که این فرآیندها می شکند، آنزیم سطح بالای ROS را ایجاد می کند و احتمال بیماری ها را افزایش می دهد. به اعتقاد دکتر Pierce، این نتایج می تواند برای سایر آنزیم های وابسته به اکسیژن که در حدود 20 درصد آنزیم های بدن انسان را تشکیل می دهند نیز مورد استفاده قرار گیرد و به فهم بهتر تولید ROS توسط سایر آنزیم ها در این گروه و بررسی استعدادهای ژنتیکی بیماری های وابسته به ROS کمک خواهد کرد. مطالعه دکتر Pierce سطح جدیدی از جزئیات مطالعه آنزیم ها با استفاده از electron paramagnetic resonance یا EPR را فراهم کرد. این تکنیک مشابه MRI یا magnetic resonance imaging می باشد که در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این مطالعه مثال خوبی از چگونگی ست شدن مسیر کشفیات مؤثر بر سلامت انسان توسط علوم پایه می باشد که می تواند گسترش یابد.