تاریخ انتشار: شنبه 10 خرداد 1393
استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان سرطان در ‌اصفهان
رئیس بخش اطفال بیمارستان سید‌الشهداء (ع) خبر داد

  استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان سرطان در ‌اصفهان

رئیس بخش اطفال بیمارستان سید‌الشهداء (ع) گفت: در حال حاضر سیستم استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان سرطان در اصفهان در آستانه راه‌اندازی کامل است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، علیرضا معافی در سمپوزیوم سلول‌های بنیادی با موضوع کاربرد‌‌ها، ظرفیت‌ها و چشم‌انداز‌ها با اشاره به نقش سلول‌های بنیادی در درمان سرطان اظهار کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان سرطان‌ها از جمله سرطان‌های اطفال از چند دهه پیش شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
 
وی اضافه کرد: در مواردی که سلول‌های سرطانی به درمان‌های کمپوتراپی با دوز‌های معمول مقاوم باشند و استفاده از رادیو‌تراپی و یا عمل جراحی نیز امکان‌پذیر نباشد، استفاده از دارو‌های کموتراپی با دوز‌های بالا‌تر به قصد غلبه بر مقاومت دارویی به عنوان تنها راه باقیمانده محسوب می‌شود.
 
رئیس بخش اطفال بیمارستان سید‌الشهداء (ع) با بیان اینکه این اقدام اگر چه می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد، اما با عوارض نا‌خواسته خاصی همراه است، تصریح کرد: تخریب مغز استخوان و سلول‌های پیشساز هماتوپوتیک در آن از جمله این عوارض است.
 
وی با تاکید بر اینکه کاهش شدت یا خاتمه دادن به این عوارض با جایگزین کردن سلول‌های بنیادی هماتوپوتیک سالم در مغز استخوان به امید آغاز خون‌سازی مجدد به عنوان هدف پیوند مغز استخوان محسوب می‌شود، ادامه داد: استفاده از سلول‌های بنیادی مزایای دیگری به ویژه در زمینه کاهش ریسک عود را دارد.
 
معافی تاکید کرد: در هر صورت پیوند چه به دلیل رادیو‌تراپی، کمو‌تراپی و دیگر عوارض دارویی و چه به دلیل واکنش سلول‌های پیوندی علیه بدن پیامد‌های خاصی مانند عفونت‌های شدید باکتریایی، قارچی، مشکلات کبدی و ریوی و سایر موارد را به دنبال دارد و با توجه به این موضوع نیازمند حمایت و مراقبت ویژه در بخش‌های خصوصی به ویژه در طی 100 روز نخست پس از درمان است.
 
وی با اشاره به اینکه مشکلات انجام پیوند تنها به بخش‌های ویژه، نیرو‌های مجرب، امکانات درمانی و حمایتی کافی و منابع مالی محدود نمی‌شود، بلکه داشتن اهداء‌کننده مناسب یکی از مهم‌ترین این مشکلات است، افزود: با توجه به چگونگی توارث HLA تنها در 25 درصد برادر و خواهران امکان تطابق کامل میسر می‌شود.
 
رئیس بخش اطفال بیمارستان سید‌الشهداء (ع) با بیان اینکه به این دلیل استفاده از منابع دیگر سلول‌های بنیادی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از این میان به دلیل آسانی تهیه، ذخیر‌ه‌سازی و نگهداری سلول‌های بنیادی از cord blood و استفاده از منابع بانک‌های بند ناف  از جمله امکانات بالقوه برای پیوند هر فرد فاقد اهداء‌کننده است.
 
وی اظهار کرد: انجام کمو‌تراپی دوز بالا همراه با Autologous stem cell rescue در کانسر‌هایی که بدون گرفتاری مغز استخوان هستند، یکی دیگر از راهکار‌های استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان سرطان به ویژه در سنین اطفال است.
 
به گزارش فارس معافی با تاکید بر اینکه اهمیت انجام پیوند مغز استخوان در زمان مناسب یکی از نکات اصلی در موفقیت و نتیجه درمان است، ادامه داد: اگر در زمینه پیوند مغز استخوان برای بیماری‌های غری‌بدخیم، بخش‌های جراحی ارجاعی می‌توانند با نتایج درمانی بهتری همراه باشند، اما پیوند مغز استخوان نیازمند هر بخش مجهزی است که به درمان کانسر می‌پردازند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر چه در اصفهان در 20 سال پیش پیوند اتولوگ برای حدود 45 بیمار انجام شده و با نتایج قابل قبولی همراه بوده، اما پس از مدتی به دلایل جانبی از جمله مشکلات مالی این موضوع متوقف شده است، تصریح کرد: اما در حال حاضر سیستم استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان سرطان در اصفهان در آستانه راه‌اندازی کامل است.
 
رئیس بخش اطفال بیمارستان سید‌الشهداء (ع) اضافه کرد: در حال حاضر نگرش مسئولان نسبت به این موضوع تغییر کرده است و جمعی از خیران از این پیوند حمایت مالی خود را اعلام کرده‌اند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه