تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 تیر 1393
مبارزه ویروسی بعد از پیوند سلول های بنیادی به کمک سلول های T

  مبارزه ویروسی بعد از پیوند سلول های بنیادی به کمک سلول های T

پیوندهای مغز استخوان که جان هزاران بیمار را سالانه نجات می دهند، تا چندین ماه بعد از پیوند شدیدا به عفونت های ویروسی آسیب پذیر هستند تا این که سیستم ایمنی جدید آن ها را مورد حمله قرار دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین موفق شده اند راهی را برای حفاظت از فرد طی این دوره زمانی خطرناک ایجاد کنند که شامل تزریق سلول هایی است که طراحی شده اند که پنج نوع ویروس مختلف را با هم از بین ببرند.

این عفونت های ویروسی مشکل بزرگی هستند و غلبه بر آن ها احتیاج به راه های مطمئنی دارد و محققین توانسته اند که راه آسانی را برای تولید سلول های T طراحی شده و دلخواه برای مبارزه با این عفونت های ویروسی ایجاد کنند.

در حالت طبیعی افراد دارای سلول های Tهستند که در سراسر بدن می گردند و با ویروس ها مبارزه می کنند. اما افرادی که در آن ها سیستم ایمنی سرکوب شده است مانند آن هایی که پیوندهای مغز استخوان را دریافت می کنند فاقد این سیستم دفاعی طبیعی هستند.

در افرادی که پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان را دریافت می کنند چیزی حدود 4ماه تا یک سال طول می کشد که سلول های ایمنی جدید در فرد گیرنده تولید شوند. پیش از این بیماران سریعا بعد از پیوند بیمار می شدند ولی اینک از داروهای ضد ویروسی استفاده می شود که دارای عوارض جانبی هستند.

در این مطالعه محققین راه حل دیگری را پیشنهاد می کنند: آن ها سلول های T مبارزه کننده با ویروس مشخصی را از مغز استخوان فرد اهدا کننده می گیرند و فریز می کنند و در زمانی که فرد گیرنده بیمار شد از آن استفاده می کنند. سال ها مطالعه نشان می دهد که این راه حل جواب می دهد اما عملی کردن و عمومی کردن آن برای درمان بسیار مشکل است.

در این مطالعه محققین گزارش کرده اند که سلول های T خاص ویروس که آن ها ایجاد کرده اند می توانند پنج ویروسی را که پیوندهای سلولی بیماران  را با خطر مواجه می کنند هدف قرار دهند. این ویروس ها شامل Epstein-Barr virus، آدنوویروس­ها، سیتومگالوویروس ها، BKویروس ها و هرپس ویروس های انسانی می باشند.

این محققین دریافتند ک این سلول های T به خوبی این ویروس های خاص را مورد شناسایی و هدف قرار می دهند و تولید شمار زیادی سلول می کنند. تولید و فریز کردن این سلول های T فقط 10 روز طول می کشد. برای مشاهده میزان کارآمدی این سلول های T، محققین 11 بیمار را تیمار کردند. در این بین هشت نفر از آن ها دارای عفونت ویروسی شدید بودند و سلول درمانی در مورد این افراد تا 90درصد موثر نشان داد و تقریبا همه ویروس را از خون بیماران حذف کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 30 تیر,1393

لیلا عرب

سارای عزیز <br />با سلام <br />شما می توانید به مرکز ضایعات نخاعی بیمارستان امام خمینی واقع در انتهای بلوار کشاورز مراجعه کنید.

یکشنبه, 29 تیر,1393

Sara

با عرض سلام <br /> <br />ببخشيد اين كه ميگوييد ميشود اسيب نخاعي را از طريق سلولهاي بنيادي درمان كرد ،مي خواستم بدونم كسي كه تو ايران هست چطور خودشو به اين مراكز برسونه مي شود لطفا ادرس اين مراكز رو بدهيد،دوستم تو ايران دچار اسيب نخاع شده از شما خواهش دارم در اين مورد راه نمائي كنيد . <br /> <br />ممنون . <br />

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه