تاریخ انتشار: شنبه 14 تیر 1393
استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسانی برای بررسی اثر بیس فنولA  در ایجاد سرطان پروستات

  استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسانی برای بررسی اثر بیس فنولA در ایجاد سرطان پروستات

مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته برای اولین بار نشان می دهد که ماده شیمیایی بیس فنولA که مختل کننده سیستم اندوکرینی است موجب بازبرنامه ریزی پروستات در حال تکوین می شود و این غده را در زندگی آینده فرد، بیشتر به آسیب های پیش سرطانی و سایر آسیب ها مستعد می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، محققین با استفاده از سلول های بنیادی جنینی و ایجاد دو مدل پروستات انسانی در حال تکوین، برای اولین بار نشان داده اند که دوز پایین بیس فنولA می تواند بافت پروستات جنینی انسان را به نحوی بازبرنامه ریزی کند که احتمال ابتلا به سرطان در سنین بالاتر افزایش یابد.

بیس فنولA، ماده شیمیایی است که برای ساخت پلاستیک ها و اغلب بطری های آب، ظروف نگهدارنده غذا و سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با تقلید هورمون استروژن عملکرد طبیعی هورمون های بدنی را مختل می کند.

مطالعات گذشته سلول های بنیادی پروستات بالغین و مدل های جانوری، نشان داده است که بیس فنولA خطر ایجاد سرطان پروستات را افزایش می دهد، بنابراین محققین دانشگاه شیکاگو آزمایشاتی را ترتیب دادند تا اثر این ماده را روی تکوین سلول های پروستات جنینی بررسی کنند. این مطالعه برای اولین بار مدلی از پروستات جنینی انسان را در ظروف ازمایشگاهی ایجاد کرد. علاوه براین ، محققین یک مدل شبه انسانی را نیز در موش ایجاد کردند تا اثر بیس فنولA را روی پروستات در حال تکوین مطالعه کنند.

زمانی که مدل پروستات جنینی انسان در آزمایشگاه ایجاد شد، آن را در معرض دوزهای پایین بیس فنولA قرار دادند. این ماده تشکیل پروستات جنینی را تغییر داد و تعداد سلول های بنیادی موجود در پروستات بالغین را نیز افزایش داد که این مطلب موجب رشد نابجا و افزایش احتمال ابتلا به سرطان با بالا رفتن سن می شود. این نوع فعالیت سلولی در نهایت منجر به ایجاد سرطان خواهد شد.

برای مشاهده اثرات بیس فنولA در بافت پروستات رشد یافته در موش میزبان، محققین سلول های بنیادی جنینی انسان و سلول های مزانشیمی رت را ترکیب کردند. محققین سپس این بافت ترکیبی را روی کلیه های موش یعنی جایی که بافت پروستات شبه انسانی تکوین می یابد پیوند کردند. این آزمایش نشان داد که تغذیه موش ها با دوز پایین بیس فنولA می تواند منجر به تکوین آسیب هایی در بافت پروستات انسانی شود که به آنها زخم های پیش سرطانی یا نئوپلازی بین اپی تلیالی پروستات می گویند.

بنابراین به نظر می رسد با استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسانی برای تولید بافت پروستات، می توانیم اثر مستقیم دوز پایین بیس فنولA را در پاتولوژی پروستات بررسی کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه