تاریخ انتشار: پنجشنبه 23 مرداد 1393
ارتباط سیگنال های تنظیم کننده فعال سازی سلول های بنیادی پستانی طی بارداری با سلول های سرطانی سینه

  ارتباط سیگنال های تنظیم کننده فعال سازی سلول های بنیادی پستانی طی بارداری با سلول های سرطانی سینه

طی بارداری، هورمون های خاصی شروع به تخصصی کردن سلول های بنیادی پستانی برای ایجاد سلول های تولید کننده شیر می کنند که این امر برای شیردهی لازم است. محققین دانشگاه سان دیگو کالیفرنیا دریافته اند که سلول های بنیادی پستانی موجود در غدد پستانی فرد باردار با سلول های بنیادی یافت شده در سرطان سینه در ارتباط هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، این محققین مسیر مولکولی کلیدی مرتبط با سرطان های سینه تهاجمی را شناسایی کرده اند که برای این که سلول های بنیادی پستانی موجب افزایش شیردهی طی بارداری شوند نیز لازم هستند. در واقع آن ها امیدوارند که با درک مکانیسم های پایه تکوین غدد پستانی طی بارداری، دیدگاه های جدیدی را در مورد چگونگی درمان سرطان سینه به دست آورند.

طی بارداری جمعیت جدیدی از سلول های بنیادی پستان ایجاد می شوند که با سلول های بنیادی که در تکوین و حفظ غدد پستانی در طی دوران غیر بارداری دخیل بودند متفاوت هستند. این سلول های بنیادی سینه ها و غدد شیرساز را  به منظور آماده سازی برای تغذیه نوزاد بازآرایی می کنند. به طور طبیعی این سلول های بنیادی فقط در وقایع بازآرایی اولیه مشارکت دارند و زمانی که تولید شیر شروع می شود خاموش می شوند.

محققین دریافته اند که سیگنال هایی که فعال سازی سلول های بنیادی طی بارداری را تنظیم می کنند به وسیله سلول های سرطانی و به منظور رشد سریع تر ربوده می شوند و تبدیل به تومورهای تهاجمی تری می گردند. در واقع سال ها است که محققین می دانند به دنبال هر بارداری، خانم ها برای یک دوره کوتاه مدت در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه تهاجمی هستند اما این مطالعه نشان داده که مولکول هایی که برای تنظیم رفتار سلول های بنیادی پستان ضروری هستند در ایجاد سرطان های سینه مهاجم نقش ایفا می کنند. البته ناگفته نماند که  بارداری دلیل واقعی سرطان نیست و این مساله به عواملی مانند موتاسیون های ژنتیکی و عوامل محیطی برمی گردد.

محققین روی خانواده ای از پروتئین های گیرنده سطح سلولی به نام اینتگرین ها فوکوس کرده اند که یکی از اعضای آن به نام بتا3 اینتگرین یا CD61 نقش مهمی را در مقاومت به داروهای سرطانی ایفا می کند. به نظر می رسد که CD61 مارکر مناسبی برای مسیر سیگنالینگ دخیل در تکوین پستان طی بارداری و سرطان است. و در آینده می توان این مولکول را به عنوان هدفی در ایجاد داروهای موثر در سرکوب سرطان در نظر گرفت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه