تاریخ انتشار: یکشنبه 26 مرداد 1393
راهی جدید برای مدل سازی سرطان

  راهی جدید برای مدل سازی سرطان

توالی یابی ژنوم سلول های توموری حاکی از وجود هزاران موتاسیون به همراه سرطان است. یک راه برای کشف نقش این موتاسیون ها تولید نژادهایی از موش ها است که این نقص ژنتیکی را حمل می کنند، اما تولید چنین موش های فرایندی هزینه بر و وقت گیر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین MIT موفق به کشف یک راه جایگزین شده اند: آن ها نشان داده اند که یک سیستم ویرایش ژن به نام CRISPR می تواند موتاسیون های عامل سرطان را به درون کبد موش های بالغ منتقل کند و دانشمندان را قادر سازد این جهش ها را بسیار سریع تر ردیابی کنند.

در این مطالعه محققین با مختل کردن ژن های سرکوب کننده توموری p53 و pten ایجاد تومور های کبدی کردند. روش CRISPR به ماشین سلولی تکیه دارد که باکتری ها از آن برای دفاع از خودشان در برابر عفونت های ویروسی استفاده می کنند. محققین این سیستم را برای ایجاد کمپلکس های ویرایش ژنی انسانی شبیه سازی کردند. این سیتم دارای یک آنزیم برش دهده DNA به نام Cas9 است که به یک رشته کوتاه RNA راهنما باند می شود و به توالی های خاص ژنوم متصل می شود تا Cas9 آن را برش دهد.

در برخی موارد بخشی از ژن را به سادگی خارج می کنند و عملکرد آن را مختل می سازند و در برخی موارد هم آن ها رشته الگویی از DNA که توالی جدیدی را کد می کند جایگزین DNAی حذف شده می کنند. برای بررسی این تکنیک برای ایجاد موش های مدل سرطانی، محققین در ابتدا از آن برای ناک اوت کردن p53 و pten استفاده کردند که مانع از سرطانی شده سلول های می شوند. در واقع استفاده از آنزیم Cas9 برای بریدن  و مختل کردن p53 و pten محققین را قادر می سازد که این ژن ها را در حدود سه درصد سلول های کبدی مختل کنند که همین مقدار برای ایجاد تومورهای کبدی ظرف سه ماه کافی است. این درحالی است که ایجاد موش های مهندسی ژنتیک شده  علی رغم مزیت های مطالعاتی بسیار، چون نیازمند ایجاد جهش در سلول های بنیادی جنینی در بیش از یک سال است هزینه ای بالغ بر چندین هزار دلار دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه