(آرشیو ماه دی 1399)
بهترین و پراستنادترین مقالات سایت medicalxpress در سال 2020( بخش سوم)
سال 2020 را در حالی پشت سر گذاشتیم که هنوز دغدغه مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد، اما این امر هم مانع از پیشرفت های علمی بزرگ نشده است، در زیر به برخی از پر استنادترین و پربازدیدترین مطالب منتشر شده در سایت پربازدید medicalxpress می پردازیم.
چهارشنبه، 01 بهمن 1399 - 09:30
خود ترمیمی ناشی از سلول های بنیادی اندوژن در طناب نخاعی آسیب دیده
برخلاف بافت هایی مانند پوست و روده که حاوی سلول های بنیادی هستند، مغز و طناب نخاعی پستانداران توانایی بسیار محدودی برای بازسازی بعد از آسیب دارد و همین امر منجر به ناتوانی هایی تقریبا دائمی جانور می شود. با این حال، جایگزین کردن سلول ها از طریق فراخواندن سلول های بنیادی عصبی اندوژن(NSCs)، ممکن است استراتژی موثری برای بازسازی سیستم عصبی مرکزی باشد.
چهارشنبه، 01 بهمن 1399 - 09:00
استفاده از سلول های بنیادی مشتق از جفت برای درمان مشکلات قلبی
سلول های بنیادی در سال های اخیر ابزاری امیدوار کننده برای درمان بسیاری از ضایعات و مشکلات مربوط به بافت ها و اندام های مختلف از جمله قلب بوده اند.
چهارشنبه، 01 بهمن 1399 - 08:30
سیتاگلیپتین، داروی امیدوار کننده برای مهار GVHD حاد
برای بیمارانی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن می شوند، ترکیب سیتاگلیپتین با تاکرولیموس و سیرولیموس منجر به وقوع کمتر بیماری پیوند علیه میزبان حاد(aGVHD) درجه دو تا چهار می شود.
ﺳﻪشنبه، 30 دی 1399 - 13:15
اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی لیگامنت پریودنتال مهندسی شده برای درمان پریودنتیت
مطالعات گذشته بوسیله محققین چینی شواهدی را ارائه کرده است که مهندسی سلول های بنیادی لیگامنت پریودنتال(PDLSCs) برای بیش بیان گیرنده P2X7 یا P2X7 موجب معکوس شدن مشکلات التهابی آن ها در طی پتانسیل تمایز استخوانی آن ها می شود.
ﺳﻪشنبه، 30 دی 1399 - 12:02
پیشرفت در تولید سلول های عصبی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی
تمایز اکتودرمی سلول های بنیادی پرتوان انسانی(PSCs)، نقطه شروع تولید سلول های عصبی برای مدل سازی بیماری ها، کشف داروها و پزشکی بازساختی محسوب می شود و متاسفانه مراحل اولیه پروتکل های تمایز متداول تقریبا دو هفته طول می کشد که می تواند رسیدن به اهداف مد نظر را با محدودیت مواجه کند.
ﺳﻪشنبه، 30 دی 1399 - 11:01
محلولی جدید برای فریز کردن سلول های بنیادی
محلول STEM-CELLBANKER® یک محلول با درجه GMP و فاقد DMSO است که از نظر شیمیایی تعریف شده است و طبق گفته محققین فاقد دی متیل سولفوکساید ( DMSO) به عنوان عامل ضد یخ است.
دوشنبه، 29 دی 1399 - 09:15
استفاده از نانوذرات الکتروریسی شده برای تولید زخم پوش
سرطان پوست یکی از شایع ترین اشکال سرطان است که عمدتا ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش خورشید است. دو نوع سرطان پوست وجود دارد: ملانوما که سرطان سلول های رنگ دانه دار پوست موسوم به ملانوسیت ها است و سرطان غیر ملانومایی که مربوط به سایر سلول های پوستی است. در این میان ملانوما بدخیم تر است و نرخ مرگ و میر بیشتری دارد.
دوشنبه، 29 دی 1399 - 08:45
استفاده از پلیمرها در ژن درمانی و ارائه درمان های مبتنی بر DNA برای بیماری ها
می توان از پلیمرها برای ایجاد ژن درمانی یا واکسن ارزان قیمت در بیماری ها استفاده کرد. محققان دانشگاه مینسوتا در دپارتمان شیمی پلیمر جدیدی برای انتقال درمان های مبتنی بر DNA و RNA در بیماری ها ایجاد کرده اند.
دوشنبه، 29 دی 1399 - 08:15
بهترین و پراستنادترین مقالات سایت medicalxpress در سال 2020( بخش دوم)
سال 2020 با همه فراز و نشیب هایش به پایان رسید و هر چند مردم جهان با دغدغه مبارزه با ویروس کرونا سال را به پایان بردند اما دستاوردهای بزرگی در سال گذشته در تحقیقات پزشکی بدست آمد که در ادامه به برخی از آن ها که از موارد پربازدید در سایت medicalxpress بوده است، اشاره می کنیم.
شنبه، 27 دی 1399 - 11:00
گلیوژنز در ارگانوئیدهای مشتق از سلول های پیش ساز پیش اولیگودندروسیتی
تمایز سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)، مدل مناسبی را فراهم می کند که اجازه شناسایی مسیرهای دخیل در تکوین عصبی طبیعی و پاتوژنز بیماری های مخرب عصبی را می دهد.
شنبه، 27 دی 1399 - 10:00
تقویت تمایز قلبی سلول های بنیادی جنینی از طریق تعدیل مسیر miR-184/Wnt3
تمایز سلول های بنیادی پرتوان به مزودرم قلبی اجازه شناسایی مکانیسم های کنترل کننده تکوین طبیعی قلب و پاتوژنز بیماری های مادرزادی قلبی را داده است.
شنبه، 27 دی 1399 - 09:30
امیدوار کننده بودن سلول های بنیادی برای درمان ایسکمی بحرانی اندام حرکتی
نتایج میان مدت اولین کارآزمایی بالینی طراحی شده برای ارزیابی ایمنی و کارایی سلول درمانی ایسکمی بحرانی اندام حرکتی ناشی از آنژیت، امیدوار کننده نشان داده اند.
شنبه، 27 دی 1399 - 09:00
کروناویروس های فصلی ممکن است فرد را در برابر بیماری COVID-19 محافظت کنند
به دلیل شیوع ویروس SARS-CoV-2، مرگ و میر زیادی در امریکا، اروپا و آسیا اتفاق افتاده است و این در حالی است که میزان آلودگی و مرگ در ناحیه آفریقا تقریبا کم باقی مانده است. تصور می شود که قرار گرفتن افراد این ناحیه در معرض سایر کروناویروس ها قبل از پاندمی COVID-19 منجر شده است که این افراد تا حدی در برابر این ویروس حفاظت شوند.
شنبه، 27 دی 1399 - 08:30
تکنیک کشت سلولی سه بعدی که می تواند جایگزین جنین های موشی شود
تیمی از محققین توانسته اند با کشت سلول های بنیادی موشی درون یک ژل خاص، ساختارهایی شبیه جنین موشی را تولید کنند.
ﺳﻪشنبه، 23 دی 1399 - 11:52
صفحه 1 از 5ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  بعدی   انتها   
کلیدواژه
کلیدواژه