تاریخ انتشار: یکشنبه 15 مرداد 1391
توانایی رگ های خونی جنینی در ساخت عضلات ضربان دار قلب
محققان سلول های بنیادی UCLA کشف کردند:

  توانایی رگ های خونی جنینی در ساخت عضلات ضربان دار قلب

رگ های خونی جنینی سازنده سلول های بنیادی خونی می توانند در تولید عضلات ضربان دار قلب نیز نقش داشته باشند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ،محققان سلول های بنیادی UCLA، برای اولین بار نقش تعجب آورو غیر منتظره ای را در اندوتلیوم جنینی، که در آن سلول های بنیادی خونی درمراحل اولیه ساخته می شوند، کشف کردند.
این دانشمندان دریافتند که عدم وجود یک عامل رونویسی ( یک نوع ژن که با تنظیم ژن های دیگر سرنوشت سلول را کنترل می کند) اجازه می دهد تا پیش سازهایی که به طور طبیعی سلول های بنیادی و پیش ساز خون را تولید می کنند، به کاردیومیست های ضرباندار قلب یا همان عضله قلبی تبدیل می شوند.
این یافته ازآن نظرکه نشان می دهد اندوتلیوم می تواند به عنوان منبع سلول های عضله قلبی بکار گرفته شود، مهم است.
دکتر Hanna Mikkola نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این کشف ممکن است به درک تازه ای از چگونگی ساخت سلول های بنیادی قلبی برای استفاده در طب ترمیمی منجر شود.
این مطالعه دو ساله ، در مجله  Cell منتشر شده است.
Mikkola گفت: برای اطمینان ازاین نتایج، ما این آزمایش را بارها و بارها تکرار کرده و همان نتایج را بدست آوردیم. به نظر می رسد فاکتور Scl به عنوان رهبر به ژن های دیگرموجود دراندوتلیوم می گوید کدام یک باید فعال شوند وکدام می بایست غیر فعال شوند.
Scl دارای نقش شناخته شده ای به عنوان تنظیم کننده اصلی تکوین خون است و هنگامی که ما آن را از معادله حذف کنیم، هیچ سلول خونی ساخته نمی شود. این حذف Scl منجر به تشکیل کاردیومیوسیت های کاملا عملکردی در بافت های تشکیل دهنده خون شده که این امربسیار بی سابقه بود.
این تیم با استفاده از کیسه زرده - اولین بافتی که جایگاه ساخت گلبول های خونی است - از جنینی فاقد Scl درعرض چهار ساعت در ظرف کشت، کاردیومیست های ضرباندار قلبی تولید کردند. این تیم همچنین کاردیومیست های مشابهی را در جنین های فاقد Scl یافتند.
Mikkola گفت: "این مطالعه راه های جدیدی را برای فکر کردن در مورد یک منبع بالقوه از سلول های بنیادی قلب می گشاید، ما اکنون درک بهتری ازچگونگی ساخت و تنظیم سلول های مولد قلب داریم و این ممکن است روزی منجر به درمان حملات قلبی با ایجاد سلول های عضله قلبی جدید برای جایگزینی بافت های آسیب دیده شود.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه