تاریخ انتشار: دوشنبه 25 آبان 1394
ثبت اختراعات در زمینه سلول های بنیادی جنینی

  ثبت اختراعات در زمینه سلول های بنیادی جنینی

پس از شناسایی سلول های بنیادی و پر رنگ شدن نقشی که این سلول ها می توانند در زمینه درمانی و طب بازساختی ایفا کنند، محققین بسیاری به این زمینه تحقیقاتی روی آورده اند و دستاوردهایی داشته اند که اغلب این نوآوری ها در آمریکا و اروپا صورت گرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، اگر بخواهیم مثال هایی از ثبت اختراعات سلول های بنیادی در آمریکا و کانادا داشته باشیم، سه ثبت اختراع در زمینه سلول های بنیادی جنینی انسانی به وسیله بنیاد تحقیقاتی آلومنی ویسکونزین(WARF) در ایالات متحده و در سال های 1998 تا 2001 موجب شد که دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده توجه ویژه ای به این زمینه داشته باشد و بعد از آن ها گرانت هایی را برای حمایت از مطالعات سلول های بنیادی در نظر بگیرد. ثبت اختراعات روی سلول های بنیادی جنینی انسانی شامل ادعاهایی روی این سلول های فرایندهای ایجاد سلول های جنینی و پرتوان بوده است.  در عوض بنیاد تحقیقاتی آلومنی ویسکونزین(WARF) مجوز اختراعاتش را در اختیار دو کمپانی ‌Geron و Wicell قرار داده است تا آن را در اختیار استفاده کنندگانی مانند انستیتو ملی سلامت (NIH) قرار دهد. این توافق نامه به NIH، مراکز کنترل بیماری(CDC) و سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از این سلول های بنیادی جنینی را در تحقیقات داده است. این توافق نامه به NIH‌اجازه می دهد که این سلول های بنیادی جنینی را به منظور مطالعه در اختیار انستیتوهای دانشگاهی قرار دهد. اما در مورد کانادا باید گفت که ثبت اختراعات در زمینه سلول های بنیادی جنینی به خوبی حمایت نمی شوند.

اما در مورد اروپا این مقوله تقریبا متفاوت است. دفتر ثبت اختراع اروپا(EPO) بحث هایی را با دانشگاه ادینبورگ برای ثبت اختراعی که در زمینه جداسازی و خالص سازی سلول های بنیادی جنینی انسان داشت، انجام داد. این امر موجب مواضع شدید در برابر EPO‌شد که این مرکز را مجبور کرد که از تصمیم خود برگردد. در بریتانیا، ثبت اختراعاتی که روی سلول های بنیادی جنینی چند توان و پرتوان صورت می گیرند کمک هزینه هایی را دریافت می کنند ولی این امر شامل سلول های بنیادی جنینی همه توان نیست. این سلول های بنیادی همه توان یا توتی پوتنت پتانسیل تبدیل شدن به یک انسانی کامل را دارا هستند. در 18 اکتبر 2011، دادگاه عدالتی اروپا تصمیم مهمی را در زمینه مداخلات انسانی روی سلول های بنیادی جنینی اعلام کرد و این مطالعات را ممنوع اعلام کرد. این دادگاه اعلام کرد که هیچ کمک هزینه ای به مطالعاتی که در مورد مداخلات روی سلول های بنیادی جنینی است تعلق نخواهد گرفت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه