تاریخ انتشار: دوشنبه 16 فروردین 1395
قلب انسان می تواند سلول های جدیدی بسازد: کشفی که می تواند منجر به ایجاد درمان هایی برای بافت قلبی آسیب دیده شود

  قلب انسان می تواند سلول های جدیدی بسازد: کشفی که می تواند منجر به ایجاد درمان هایی برای بافت قلبی آسیب دیده شود

به دنبال حل یک معمای قدیمی، محققین دریافته اند که قلب انسان در سراسر عمر به تولید سلول های قلبی جدید می پردازد، هرچند میزان تولید این سلول ها، با افزایش سن آهسته می شود. یافته های این مطالعه می تواند راه را برای درمان بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی و حمله قلبی هموار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، دکتر یوناس فرایزن در انستیتو کارولینسکا می گوید که ما دریافته ایم که سلول های ضربان دارد قلب(کاردیومیوسیت ها) خودنوزایی می کنند. پیش از این مشخص نبود که آیا انسان با تعداد محدودی کاردیومیوسیت متولد می شود یا این که این سلول ها در طول عمر خودنوزایی می کنند. دکتر فرایزن می گوید که فرایند نوزایی این سلول ها در طول زمان تغییر می کند به نحوی که در یک فرد 20 ساله سالانه حدود یک درصد کاردیومیوسیت ها تغییر می کنند و نرخ این تغییرات با افزایش سن در 75 سالگی به 0.45 درصد می رسد. اگر بتوانیم چگونگی و مکانیسم تولید این کاردیومیوسیت های جدید را شناسایی کنیم، این امر می تواند هدفی بالقوه برای داروهایی باشد که این فرایند را تحریک کرده و به بازسازی قلب آسیب دیده کمک می کنند.

برای یافتن این که چگونه این سلول های قلبی جدید تولید می شوند، محققین از قدمت کربن14 برای برآورد این که چه زمانی این سلول ها در طول زندگی تولید می شوند، استفاده کردند. آن ها دریافتند که در طول حیات فرد، کمتر از 50 درصد کاردیومیوسیت ها تغییر می کنند. سطح کربن 14 می تواند برای قدمت گذاری سلول ها استفاده شود، زیرا سطح این ایزوتوپ از زمان اولین تست های بمب اتم در سال 1950  تاکنون افزایش پیدا کرده است. هم چنین سطح این ایزوتوپ در سلول های انسان ها و جانورانی که روی کره زمین زندگی می کرده اند نیز افزایش یافته است. با این حال، سطح کربن 14 در DNAی ما از زمانی که این تست ها ممنوع شده است کاهش یافته است. در نتیجه با توجه به سطح کربن 14 در زمان مختلف در سلول های خاص به محققین اجازه داده است که تعیین کنند هر سلول دقیقا چه زمانی متولد شده است. در مجموع این مطالعه جدید با استفاده از قدمت گذاری کربن پیشنهاد می کند که بازسازی کاردیومیوسیت ها می تواند رخ دهد اما میزان آن بسیار اندک است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 11 اردیبهشت,1395

پزشک مشاور

عرفان @: <br />باسلام <br />پروسه های مربوط به سلول درمانی زمان بر است تا به مرحله درمان برسند،با توجه به جدید بودن علم لازم است تا به مرحله کلینیک برسد تمامی جوانب و مسایل ایمنی و عدم تومورزایی این سلول ها چک شودبنابراین باید روی چندین گونه حیوان چک شود تا مجوز ورود به کلینیک رابگیرد.

دوشنبه, 16 فروردین,1395

عرفان

باسلام.زمان سلول درمانی اختلالات گوش بر روی انسان چه زمانی فرا میرسد؟نزدیک به 8سال است ک خبر درمان آمده ولی روی انسان انجام نشده!!!

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه