تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 اردیبهشت 1395
سلول درمانی استئوپورز مربوط به سن را در موش معکوس می کند

  سلول درمانی استئوپورز مربوط به سن را در موش معکوس می کند

تصور کنید که به بیماری که از استئوپورز مربوط به سن(نوع دو) رنج می برد گفته شود که یک تزریق ساده سلول های بنیادی می تواند ساختار طبیعی استخوان وی را احیا کند. این هفته، محققین دانشگاه تورنتو اعلام کردند که این سناریو زیاد دور از دسترس نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، استئوپورز بیش از 200 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است. برخلاف استئوپورز بعد از یائسگی(نوع یک) که در خانم ها اتفاق می افتد، هم مردان و هم زنان مستعد استئوپورز مربوط به سن(نوع دو) هستند. در استئوپورز مربوط به سن ساختار داخلی استخوان کاهش می یابد و در نتیجه استخوانی لاغرتر، با تراکم کمتر بوجود خواهد آمد که از لحاظ عملکردی کیفیت لازم را ندارد. در نتیجه این شرایط، استخوان ها شدیدا مستعد شکستگی می شوند و این امر تحرک فرد را کاهش داده و در شرایط حاد حتی می تواند منجر به مرگ شود.

اینک در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه تورنتو نشان داده اند که بین استئوپورز مربوط به سن و کمبود و نقص سلول های بنیادی مزانشیمی در موش ارتباط وجود دارد. به همین دلیل محققین به این باور رسیدند که اگر نقص این سلول های بنیادی مزانشیمی دلیل استئوپورز باشد، شاید پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی بتواند این عارضه را درمان کند. برای تست این تئوری، محققین سلول های بنیادی مزانشیمی را از موش سالم گرفته و آن را به موش استئوپورزی تزریق کردند. شش ماه بعد از ترزیق این سلول های بنیادی که معادل یک چهارم زندگی موش است؛ استخوان استئوپورزی به نحو شگفت انگیزی از نظر ساختاری و عملکردی بهبود یافت. با توجه به این نتیجه امیدوار کننده، محققین امیدوارند که بزودی از این سلول های بنیادی برای درمان استئوپورز مربوط به سن در انسان نیز استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه