تاریخ انتشار: یکشنبه 05 اردیبهشت 1395
سلول های بنیادی ممکن است آسیب ناشی از سرطان سینه را ترمیم کنند

  سلول های بنیادی ممکن است آسیب ناشی از سرطان سینه را ترمیم کنند

جراحان بریتانیایی می گویند که از بافت چربی غنی از سلول های بنیادی مشتق از خانم ها برای ترمیم آسیب هایی که بعد از جراحی های سرطان سینه ایجاد می شوند استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این تکنولوژی می تواند نرمی و لطافت بافت پستانی را بعد از آسیب ناشی از لامپکتومی و پرتودرمانی احیا کند. لامپکتومی فرایندی است که به موجب آن توده یا غده موجود در بافت سینه ای برداشته می شود.

سالانه بیش از 31000 نفر در بریتانیا مبتلا به مراحل اولیه سرطان سینه تشخیص داده می شوند و این امر آن ها را مجبور به انجام لامپکتومی می کند که در نتیجه آن توده و مقادیر از بافت سالم پیرامون آن برداشته می شود. حفره ای که بعد از جراحی باقی می ماند می تواند عمیق یا سطحی باشد که این تنوع عمقی بعد از پرتودرمانی بیشتر نیز حس می شود. به نحوی که در نتیجه پرتودرمانی به منبع خونی بافت سینه ای نیز آسیب می رسد، بافت تا حدی چروکیده می شود و پوست پوشاننده آن به نحوی به قفسه سینه می چسبد. عصب دهی خوبی به بافت اسکار حاصله صورت نمی گیرد و در مجموع منجر به یک ناراحتی دائمی می شود. اگرچه برخی از جراحان توانسته اند را انتقال چربی ساده(چربی  مشتق از لیپوساکشن) به موفقیت های کوتاه مدتی دست یابند اما باز هم خونرسانی خوبی به این بافت صورت نمی گیرد و رفته رفته این بافت کاهش پیدا می کند. اما در این مطالعه جدید محققین براین باورند که باید در سمتی از سینه که دچار لامپکتومی شده است ، سلول های بنیادی چربی را مورد استفاده قرار داد که منجر به سرکوب التهاب در ناحیه جراحی می شوند و می توانند خونرسانی را به بافت بهبود ببخشند در نتیجه بقای بافت چربی انتقالی افزایش پیدا می کند. دکتر ویلر میتوف سرپرست تیم جراحی که از این روش استفاده کرده است می گوید آن چه مهم است این است که نرمی و لطافت مربوط به پوست و بافت پستان با استفاده از این تکنیک حفظ می شود و ما مشاهده کردیم که بعد از سه ماه بهبودی بیماران بسیار قابل توجه تر بود و پوست آن ها نیز به طور مشخصی نرم تر شده بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه