تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 شهریور 1395
دیدی واضح و روشن از سیستم عصبی

  دیدی واضح و روشن از سیستم عصبی

یک تکنیک تصویربرداری جدید و همه کاره محققین را قادر ساخته است که کل مدارهای مربوط به سلول های عصبی را ردیابین کنند و دیدگاه بسط یافته ای را در مورد ساختار شبکه های عصبی ارائه دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، ضایعات ناشی از آسیب های مغزی ترومایی و سکته و کاهش عملکردی فرایند پیری می تواند شبکه های سلولی پیچیده که سیستم عصبی مرکزی را می سازند، تخریب کنند و منجر به شرایط پاتولوژیک مزمنی مانند زوال عقل، صرع و  آشفتگی در سوخت و ساز بدن شوند. این که دقیقا چه اتفاقی می افتد، مشخص نیست. در مطالعه ای جدید که در Nature Methods به چاپ رسیده است دکتر Erturk و همکارانش یک تکنیک تصویربرداری جدید را طراحی کرده اند که به آن ها اجازه می دهد تغییرات ساختاری شبکه های عصبی را مشاهده و مونیتور کنند.

بسیاری از نورون ها در ساقه مغز دارای آکسون هایی هستند که انشعاباتشان را تا فواصل بسیار دور می گسترانند. آسیب به این آکسون ها می تواند عملکردهای بخش هایی از سیستم عصبی مرکزی را تحت الشعاع قرار دهد که بسیار دوتر از جایگاه واقعی آسیب هستند. این روش تصویربرداری جدید بر یک روش پاکسازی طراحی شده است که کل اندام و موجود را به صورت شفاف در می آورد و برای مثال می تواند تمام طول طناب نخاعی یک جونده را برای مشاهدات میکروسکوپی قابل مشاهده کند. علاوه براین ، این تکنیک می تواند تا سطح سلولی از اندام اطلاعات ارائه کند به نحوی که این سلول ها با استفاده از تگ های فلورسنس نشان دار شده و با استفاده از نور مرئی در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده خواهند بود. این امر محققین را قادر می سازد که نقشه ای از شبکه های عصبی پیچیده در جوندگان و به صورت سه بعدی ارائه کنند که این امر می تواند معمای پشت پرده مغز انسان را نیز آشکار سازد. از آن جایی که می توان هر سلولی را با استفاده از مارکرهای فلورسنس مناسب یا آنتی بادی ها نشان دار کرد، این روش جدید می تواند مجتمع شدن سلول های منفرد را نشان دهد و برای تشخیص و شناسایی تومورهای متاستازی در مراحل اولیه استفاده شود و یا این که نشان دهد که سلول های بنیادی بعد از پیوند مغز استخوان چه رفتاری نشان می دهند. علاوه براین، تصویرهای بدست آمده بوسیله این تکنیک می تواند برای سایر محققین نیز در دسترس باشد و دیگر نیازی به تکرار آزمایشات نباشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه