تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 خرداد 1396
یافته هایی که می توانند به شناسایی درمان های جدید برای طاسی و خاکستری شدن مو کمک کنند

محققین در مرکز پزشکی UT Soutwestern سلول هایی را کشف کرده اند که مسئول مستقیم رشد مو هستند و مکانیسمی را شناسایی کرده اند که موجب خاکستری شدن مو می شود. نتایج این مطالعه می تواند به شناسایی درمان های احتمالی برای طاس شدن و خاکستری شدن مو کمک کند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این پروژه با هدف شناسایی انواعی خاص از تومورها انجام پذیرفت اما ماحصل آن شناسایی دلیل خاکستری شدن مو و شناسایی سلول هایی است که به طور مستقیم به مو تبدیل می شوند. این مطالعه نشان داده است که پروتئین KROX20 در سلول های پوستی که به شفت مو تبدیل می شوند، روشن می شود. سپس رنگ دانه دار شدن مو بوسیله بیان فاکتور سلول های بنیادی(SCF) در سلول های پیش ساز شفت مو تنظیم می شود. طبق این مطالعه که در مدل موشی صورت گرفته است، موهای موشی زمانی که ژن SCF در سلول های پیش ساز مویی حذف می شود، سفید می شوند. رشد مو متوقف شده و زمانی که سلول های تولید کننده KROX20 حذف می شوند، موش طاس می شود.

در این مطالعه دکتر توماس شیلد و همکارانش در حال مطالعه اختلالی به نام نوروفیبروماتوز نوع یک بودند که یک بیماری ژنتیکی نادر است که موجب رشد تومورهای روی اعصاب می شود اما آن ها به طور خیلی تصادفی دلیل طاس شدن و خاکستری شدن مو را نیز کشف کردند. پیش از این محققین از وجود سلول های بنیادی موجود در ناحیه برآمده (bulge area) فولیکول مو که در ساخت مو دخیل است آگاه شده بودند و دریافته اند که SCF برای برای رنگ دانه دار شدن سلول لازم است. با این حال، جزئیات این عملکردها مشخص نبود. اما این مطالعه نشان داده است که درون سلول ها، با توجه به نقش KROX20 و SCF در آن ها، این سلول ها از پیاز مو بالا آمده و با سلول های ملانوسیت برهمکنش می کنند و سلول ها تبدیل به موهای خاکستری می شوند. این مطالعه در مدل های موشی نشان داده است که مو بدون SCF خاکستری می شود و با افزایش سن سفید می شود و بدن سلول های تولید کننده KROX20، رشد مو متوقف می شود. در ادامه راه محققین قصد دارند دریابند که آیا KROX20 در سلول ها و ژن SCF با پیر شدن افراد دچار اختلال عملکردی می شوند یا خیر.