تاریخ انتشار: یکشنبه 16 مهر 1396
سلول-ژن درمانی برای آدرنولوکودیستروفی بی خطر است

  سلول-ژن درمانی برای آدرنولوکودیستروفی بی خطر است

نتایج اولیه یک مطالعه حاکی از این است که سلول بنیادی-ژن درمانی برای درمان پسرانی که در مراحل اولیه آدرنولوکودیستروفی مغزی قرار دارند، بی خطر و موثر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در گزارشی که محققین بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون در نشست سالیانه انجمن علوم اعصاب آمریکا ارائه کرده اند بیان داشته اند که در فاز دو و سه مربوط به یک مطالعه بالینی، ایمنی و کارایی تزریق سلول های CD34+ ترانسداکت شده با یک لنتی وکتور elivaldogene tavalentivec به 17 پسربچه مبتلا به آدرنولوکودیستروفی را مورد برسی قرار داده اند.

تجزیه و تحلیل های ابتدایی داده های بدست آمده طی یک دوره نظارت تقریبا 30 ماهه نشان داد که همه بیماران دارای سلول های مارک شده با ژن مورد نظر بعد از پیوند هستند و هیچ گونه شواهدی مبنی بر انکوژن بودن و فرا رشد کلونی در آن ها مشاهده نشد. همه بیماران مقادیر قابل اندازه گیری از پروتئین ALD را دارا هستند. هیچ گونه گزارشی نیز مبتنی بر مرگ ناشی از استفاده از این درمان یا بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) مشاهده نشد. 15 نفر از این 17 بیمار زنده بوده و عاری از هر گونه مشکلات حرکتی هستند و کمترین مشکلات بالینی را نشان داده اند. یکی از بیماران به دلیل تخریب عصبی سریع ناشی از پیشرفت بیماری مرد و در مورد بیمار دیگر نیز نتایج MRI نشان داد که پیشرفت بیماری متوقف شد و سپس فرد مورد پیوند سلول های بنیادی آلوژن قرار گرفت که به دلیل مشکلات ناشی از پیوند مرد.

علی رغم امیدوار کننده بودن نتایج اولیه؛ محققین رسیدن به قطعیت در مورد موثر بودن این روش را نیازمند گذشت زمان بیشتر و استفاده از جامعه آماری بیشتر می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه