تاریخ انتشار: شنبه 22 اردیبهشت 1397
تقویت اثرات ویتامین D برای مبارزه با دیابت

  تقویت اثرات ویتامین D برای مبارزه با دیابت

بیش از 27 میلیون نفر در سراسر آمریکا به دیابت نوع دو مبتلا هستند. با افزایش سن جمعیت و رشد درصد افراد چاق یا دارای اضافه وزن در جامعه، این آمار روز به روز افزایش نیز پیدا خواهد کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در انستیتو سالک رویکرد جدیدی را برای درمان دیابت بوسیله حفاظت از سلول های بتا ارائه کرده اند. زمانی که این سلول های بتا به هر دلیلی عملکرد خود را از دست می دهند، بدن نمی تواند انسولین کافی برای تنظیم قند خون تولید کند و سطح قند خون به طور کشنده و خطرناکی افزایش می یابد.

در این مطالعه جدید محققین به مزیت های استفاده از ویتامین D اشاره کرده اند. آن ها نشان داده اند که ویتامین D در سلول ها و مدل های موشی می تواند در درمان سلول های بتا آسیب دیده موثر باشد. آن ها دیدگاه های جدیدی نیز در مورد تنظیم ژن ارائه کرده اند که می تواند در ایجاد درمان برای سایر بیماری ها از جمله سرطان نیز به کار گرفته شود.

در واقع از آن جایی دیابت بیماری است که حاصل التهاب است، محققین براین باورند که گیرنده ویتامین D می تواند یک تعدیل کننده التهاب و هم چنین بقای سلول های بتا باشد. آن ها با استفاده از سلول های بتای تمایز یافته از سلول های بنیادی جنینی نشان داده اند که ترکیبی به نام iBRD9 که موجب افزایش فعالیت گیرنده ویتامین D می شود می تواند بقای سلول های بتا را افزایش دهد. تست این ترکیب روی مدل های موشی دیابت نیز نشان داد که افزایش سطح گیرنده ویتامین D می تواند سطح گلوکز را در مدل های جانوری کاهش دهد.

از طرف دیگر فعال شدن گیرنده ویتامین D می تواند عملکرد ضد التهابی برخی ژن ها را شروع کند که منجر به افزایش بقای سلول ها تحت شرایط استرس می شوند.

اگرچه iBRD9 عوارض جانبی را در موش نشان نداده اند اما برای وارد شدن این ترکیب به بالین نیاز به تست های بیشتری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه