تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397
سلول های بنیادی اهدایی ناسازگار می توانند بیماران بالغ مبتلا به کم خونی داسی شکل را درمان کند

  سلول های بنیادی اهدایی ناسازگار می توانند بیماران بالغ مبتلا به کم خونی داسی شکل را درمان کند

پزشکان دانشگاه ایلینویز توانسته اند به لطف پروتکل پیوند جدید، هفت بیمار بالغ مبتلا به بیماری کم خونی داسی شکل را با استفاده از سلول های بنیادی اهدایی که پیش از این تصور می شود سازگار نیستند درمان کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با استفاده از پروتکل جدید، بیماران مبتلا به بیماری کم خونی داسی شکل می توانند سلول های بنیادی را حتی در صورتی که تنها به صورت نیمه مطابق بودن HLA از یکی از اعضای خانواده شان دریافت کنند. پیش از این، تنها استفاده از سلول های متعلق به یکی از اعضای خانواده که به طور کامل از نظر HLA مطابق بود، مقدور بود.

مارکرهای HLA، پروتئین هایی روی سطح سلول هستند که به تنظیم سیستم ایمنی کمک می کنند. به دلیل این که مارکرهای HLA از والدین به ارث می رسند، بیشترین احتمال وجود دارد که اعضای خانواده فرد از نظر این پروتئین ها یکسان باشند. در درمان های پیوندی، مطابق بودن مارکرهای HLA‌ بین بیمار و اهدا کننده کمک می کند که کمترین خطر رد پیوند وجود داشته باشد. در حالی که پزشکان همواره سعی دارند که اهدا کننده های مطابقی را برای بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل نیازمند پیوند سلول های بنیادی پیدا کنند اما شانس چنین فرایندی حدود 20 درصد است.

در مطالعه ای جدید در دانشگاه ایلینویز، روندلی و همکارانش 50 بیمار مبتلا به کم خونی داسی شکل که کاندیدای دریافت پیوند سلول های بنیادی نیمه مطابق بودند بین سال های 2014 تا 2017 مورد غربالگری قرار دادند. آن ها مورد پیوند قرار گرفتند و بعد از دو بار پیوند ناموفق، در نهایت پزشکان پروتکل جدیدی را مورد استفاده قرار دادند که شامل مدیفیکاسیون هایی بود که برای اولین بار در جان هاپکینز مورد استفاده قرار گرفته بود. به گفته دکتر روندلی پروتکل پیوندی مدیفه شده در این مطالعه، شامل اضافه کردن دوز پرتوی مورد استفاده قبل از پیوند و تزریق فاکتور رشد متحرک کننده سلول های بنایدی خون محیطی به جای سلول های مغز استخوان بود. این دو مدیفیکاسیون تضمین می کند که بیماران سلول های بنیادی اهدایی را پذیرا هستند. از هشت بیماری که متحمل پیوند با پروتکل مذکور شدند، یک مورد متحمل بیماری پیوند علیه میزبان (GvHD) شد و به دلایل ناشناخته ای فوت کرد. از هفت بیمار باقی مانده، همه آن ها شرایط با ثباتی را تجربه کردند و سلول های اهدایی را پذیرند و عملکرد خونی آن ها تا حداقل 12 ماه بعد از پیوند بهبود یافت. به عقیده محققین، استفاده از این پروتکل مدیفه شده شانس موفقیت پیوند و هم چنین شانس دریافت پیوند بوسیله بیماران بالغ مبتلا به کم خونی داسی شکل را به شدت بالا خواهد برد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه