تاریخ انتشار: جمعه 22 تیر 1397
استفاده از سلول های بنیادی برای عضله زایی مجدد قلب انفارکته میمون ماکائو

  استفاده از سلول های بنیادی برای عضله زایی مجدد قلب انفارکته میمون ماکائو

محققین دانشکده پزشکی UW در سیاتل توانسته اند با موفقیت از سلول های بنیادی انسانی برای احیای عملکرد قلبی میمون ها مبتلا به نارسایی قلبی استفاده کنند. یافته های آن ها پیشنهاد می کند که این تکنیک می تواند برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی موثر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اغلب نارسایی های قلبی بدلیل مرگ عضلات قلبی ناشی از حملات قلبی اتفاق می افتند. از آن جایی که عضلات قلبی نمی توانند بازسازی کنند، نواحی آسیب دیده با بافت اسکار جایگزین می شوند که قادر به انقباض نیست و در نتیجه عملکرد قلبی را به میزان بسیاری زیادی کاهش می دهد. این امر موجب می شود که قلب رشد ضعیفی داشته باشد و نتواند مقدار خون کافی را به سراسر بدن پمپاژ کند. این امر که نارسایی قلبی نام دارد با علایمی مانند خستگی، ضعف شدید و نفس های بریده بریده و کوتاه همراه است. سالانه نزدیک به 5/6 نفر در آمریکا مبتلا به نارسایی قلبی می شون و بیش از 600 هزار نفر نیز بدلیل ابتلا به این عارضه از بین می روند. در حال حاضر درمان موثر و قطعی برای آن وجود ندارد.

در مطالعه ای جدید محققین حملات قلبی را در میمون های ماکائو که از نظر اندازه و فیزیولوژی قلبی شبیه به انسان هستند، القا کردند. دو هفته بعد آن ها سلول های قلبی مشتق از سلول های بنیادی جنینی را به این میمون ها و پیرامون بافت اسکار آن ها تزریق کردند. هر جانور تقریبا 750 میلیون کاردیومیوسیت مشتق از سلول های بنیادی جنینی را دریافت کردند. چهار هفته بعد آن ها مشاهده کردند که برون ده قلبی در میمون های تیمار شده با کاردیومیوسیت های مشتق از سلول های بنیادی جنینی، تا 40 درصد نسبت به میمون هایی که سلول درمانی نشده بودند، افزایش یافت. نتایج MRI حاکی از تشکیل بافت عضلانی جدید در قلب و کاهش بافت اسکار در قلب جانور بود. بافت عضلانی جدید 10 تا 30 درصد بافت اسکار را جایگزین کرد. محققین براین باورند که با امیدوار کننده بودن این سلول درمانی در مدل های جانوری، می توان به موثر بودن آن در نمونه های انسانی نیز امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه